Byggvaruhus startar mediekanal
Byggvaruhuskedjan Bauhaus har utvecklat ett helt nytt affärsområde och lanserar en egen medieplattform. Bauhaus Media ger företagets leverantörer möjlighet att annonsera direkt mot målgruppen.
Vidare skriver de att Bauhaus sedan flera år tillbaka har producerat videomaterial till byggvaruhusets egna kanaler, bland annat genom fixartv.se som är en webbplats med renoverings- och byggtips med Robert Aschberg i spetsen.
När Bauhaus producerar videoinnehåll har de fram till idag använt YouTube som plattform.
På Bauhaus anser man att YouTube är ett effektivt verktyg när det kommer till att distribuera videoinnehåll, men att kanalen saknar en bra affärsmodell för företag som vill kapitalisera på sitt videoinnehåll.
För att få full kontroll över sitt eget videoinnehåll utanför YouTube’s ekosystem har Bauhaus utvecklat ett nytt affärsområde i form av medieplattformen Bauhaus Media och videospelaren BauhausPlay.
Den nya satsningen sägs skapa en möjlighet för byggvaruhusets leverantörer att maximera sin exponering mot rätt målgrupp genom att annonsera på Bauhaus egna plattformar.
Plattformen ska även ge en möjlighet att koppla leverantörerna med relevanta videos, konvertera tittare till köpare direkt i en film och därigenom kapitalisera på videoinnehåll på helt nya sätt. Videon i Bauhaus Play-formatet kan innehålla specifika annonser eller call-to-actions, det vill säga en köp-knapp i videon som direkt leder till ett köp i Bauhaus e-handel.
- Bauhaus Media öppnar dörrarna till ett helt nytt affärsområde. Våra leverantörer skall inte längre behöva vända sig till olika mediekanaler för att distribuera sitt varumärke, istället skall vi på Bauhaus Media hjälpa dem med det. Vi vill helt enkelt förändra hela ekosystemet mellan leverantör, återförsäljare och konsument. Vårt mål är att ge våra leverantörer och samarbetspartners ett helt nytt tillvägagångssätt för att nå ut till sina kunder. Vi erbjuder en genväg att få ökad exponering genom att synas på rätt plats, vid rätt tillfälle och mot rätt publik. Vår vision är att bli vårt egna mediehus, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.
I samband med satsningen har Bauhausanställt Annahita Mojarrad som blir ansvarig för att utveckla det nya affärsområdet i sin roll som försäljningsansvarig för Bauhaus Media.