Singles Day slog världsrekord
Singles Day i KIna är den dag då det e-handlas mest på hela året i hela världen. Förra året lades onlineorder för motsvarande 7,4 miljarder euro den 11 november. Det rekordet lär inte stå sig.
Förra året var den totala orderingången i Kina värd motsvarande 7,4 miljarder euro – cirka 70 miljarder kronor.I år slogs detta rekord med råge – försäljningen uppgick till 123,9 miljarder kronor under dygnet. Det var en ökning med 60 procent sedan förra året.
På Singles’s Day sänker de flesta kinesiska e-handlarna sina priser drastiskt och rabatter på mellan 50 och 70 procent är inte alls ovanligt.
Single's Day har utvecklats till världens största shoppingdag online.
I ett pressmeddelande beskriver DB Schenker Singles Day som är en enorm logistisk utmaning.
DB Schenker skriver att de har flera internationella kunder med kända varumärken inom mode, lyxvaror och smycken. Det är varor som efterfrågas på denna kinesiska version av Alla hjärtans dag.
- I stället för den vanliga bemanningen på 200 personer har vi i år anställt drygt 1 000 extra under Single’s Day och de följande dagarna. De måste arbeta dygnet runt för att hantera det enorma antalet köp. Vi tyckte det var ett enormt tryck redan 2014, då klarade vi oss med 700 extrapersonal, säger Torben Kock , Vice President Global Retail på DB Schenker.
DB Schenkers personal har arbetat i två månader för att förbereda sig inför volymökningarna. Det handlar om att hitta tillfälliga last- och packningslokaler, extrabilar med mera.
- I år räknar vi med nästan 1,5 miljoner order som måste behandlas inom sju dagar, säger Torben Kock.
Onlinekunderna började klicka strax efter midnatt och redan klockan sju på onsdagsmorgonen hade hundratusentals order lagts.