Välbesökt Retail Forum i Göteborg
Under gårdagen samlades 200 personer till Dagens Handels Retail Forum i Göteborg. Omnikanal var ämnet för dagen.
Dagligvaruhandel på nätet ökar med 41 procent i år. Claes Hessel framhöll att det är lösplock som driver ökningen, medan matkassetjänsterna minskar i betydelse. Han menar att mat på nätet med hemkörning är storstadsfenomen, i glesbygd kommer click and collect bli alternativet.
- Omställningen för dagligvaruhandeln kommer att bi smärtsam, kompetens saknas till stor del, men mat är egentligen som gjord för näthandel:
- Kunderna vet ju hur mellanmjölk smakar och behöver inte välja paket, sade han.
Tidigare på förmiddagen talade Maria Lexberg på kontorsvarukedjan Staples med budskapet att det fysiska mötet är ovärderligt. P
- På nätet kan vi presentera pris, men butiken kommunicerar kunskap, säger hon, och uppmanar handlare att i stället för att dra ner på butikspersonal ska personalen, denna stora och dyra investering i stället utnyttjas mycket bättre. Digitala hjälpmedel är ovärderliga för butikspersonalen i kundmötet, framhöll hon.
Handelsforskaren Malin Sundström talade om vad som händer när konsumenterna tröttnar på att köpa prylar:
- En skrämmande tanke eftersom det vänder på hela rationalen för hur handeln fungerar. Nu har världen fått en ny logik. Det handlar inte längre om att sälja prylar utan om möten, utbyte av idéer och tankar. Nu beräknas inte ett företags värde efter hur stor marknadsandel företaget har, utan efter hur hängivna deras kunder är. Likers och lovers är det som bygger handelsföretagets värde, är hennes tes.
Hon varnar företag för att bara se sin egen verklighet:
- Titta på hur kunderna beter sig och möt dem där de är, säger hon.
Hon är medförfattare till boken Köprevolutionen. Ett kapitel i boken behandlar närstudium av vanliga konsumenters beteende hemma i soffan.
- Numera tittar familjerna inte så koncentrerat på tv, eftersom man sitter med dator eller plattor i tv-soffan och "kvällsgooglar" alltså kollar upp saker på nätet, säger hon.
Man kollar webbshoppar, tittar på företag hemsidor, planerar köp och lägger saker i varukorgar för att fundera över dem.
- Fundera över vad som får kunderna att gilla just ditt företag, och möt dem där de är, säger hon.