Swedol vinner SAS-upphandling
Det blir Swedol som får leverera arbetskläder till SAS tekniska personal, cirka 6 400 medarbetare. Bolaget öppnar nya butiker, växer lönsamt och tar nu itu med förlusterna i Norge.
- Vi vann för att vi erbjöd plagg av hög kvalitet som skapar bättre arbetsförhållanden och stolta medarbetare. Bra utförande och material innebär längre livslängd vilket är ett plus i alla perspektiv, inte minst ur hållbarhetssynpunkt, säger Clein Johansson Ullenvik , vd och koncernchef för Swedol.
I upplägget ingår också en ”skräddarsydd” webbportal till SAS i tre olika länder som möjliggör attestförfarande och internorder mellan flygplatser och depåer.
Flera nya butiker
Swedols kunder finns huvudsakligen inom åkeri och transport, bygg och anläggning, industri och verkstad och jord- och skogsbruk. Swedol har totalt 48 butiker, varav sex i Norge.
Nu i december planeras ytterligare en ny butik, i Morabergs industriområde i Södertälje. Det blir en normalbutik med fullt sortiment enligt det nya butikskonceptet och serviceverkstad för hydraulik och kätting.
Fler butiker är på gång: 16 november i Arninge i Täby och i april nästa år i Umeå.
Över elva procent i oktober
I samband med presentationen av niomånadersrapporten konstaterar ledningen att bolaget växer med lönsamhet: försäljningssiffrorna visar på ”stadiga ökningar både för kvartalet och för niomånadersperioden”.
Bolaget har också presenterat försäljningsutvecklingen för oktober. Försäljningen uppgick till 178,2 (159,6) miljoner kronor, en ökning med 11,6 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det innebär att den totala försäljningen för räkenskapsårets första tio månader (januari – oktober 2015) ökade med 9,9 procent till 1 257,8 (1 144,8) miljoner kronor.
På rätt köl i Norge
Nu ska verksamheten komma på rätt köl också i Norge. Den norska verksamheten har gått med årliga förluster om drygt 30 miljoner kronor under de senaste åren. Ledningen tecknar bakgrunden, för höga fasta kostnader i förhållande till nuvarande försäljningsvolymer och alla butikslägen är inte optimala. Därför vidtar bolaget ”ett antal kostnadsreducerande åtgärder samt åtgärder för att öka omsättningen i verksamheten”.
– Vi fortsätter växa med lönsamhet vilket är ett tecken på den potential som finns i vår försäljningssatsning. Vi ser försäljningsframgångarna och marginalerna i vår svenska verksamhet som bevis på att vi är på rätt väg. Vi arbetar nu för att växa på den norska marknaden och att där göra en turnaround, säger Clein Johansson Ullenvik.
Swedol juli-september 2015
Intäkterna uppgick till 350,1 Mkr (322,2), +8,7 %.
Rörelseresultatet uppgick till 21,1 Mkr (16,0), +31,9 %, och rörelsemarginalen till 6,0 % (5,0).
Swedol januari-september 2015
Intäkterna uppgick till 1 079,5 Mkr (985,1), +9,6 %.
Rörelseresultatet uppgick till 46,8 Mkr (34,5), +35,7 %, och rörelsemarginalen till 4,3 % (3,5).