Black Friday ökar i Sverige
E-handelsaktören Komplett group förväntar att årets Black Friday kommer att generera en omsättning som är 20 gånger högre än en normal handelsdag.
- I Sverige har Black Friday främst varit ett e-handelsfenomen. Komplett har varit med sedan begreppet dök upp i Sverige 2010 och tillväxten just denna dag har årligen varit på 100 procent, säger Lene Iren Oen , kommersiell direktör på Komplett.
Black Friday infaller första fredagen efter Thanksgiving och i USA är det denna dag som startar julhandeln. I Sverige har handelsfenomenet blivit populärt de senaste åren och i en nyligen genomförd undersökning av Klarna svarar över hälften av svenskarna att de känner till Black Friday.
- Black Friday har utvecklats till att bli vår i särklass viktigaste handelsdag och vi förväntar oss en omsättning 20 gånger högre än en normal handelsdag. Därför blir jag inte förvånad när jag hör att över hälften av alla svenskar svarar att de vet vad Black Friday är, säger Oen.