Var fjärde klapp e-handlas
E-handelsbarometern för tredje kvartalet 2015 visar en tillväxt på totalt 16 procent. Prognosen för julhandeln är att en fjärdedel av alla julklappar i år kommer att handlas på nätet.
Böcker och mediaprodukter, kläder samt skönhets-och hälsoprodukter toppar som vanligt listan över de varor som e-handlas mest, men det är inte de produktgrupperna som har högst tillväxt.
I stället är det byggvaror, med en ökning på 39 procent, sport och fritid, som ökat 36 procent och livsmedel, som ökat 35 procent som visat starkast tillväxt.
Enligt e-handelsbarometern för tredje kvartalet 2015 är det troligen den förestående begränsningen av rot-avdragen som boostat bygghandeln, och det stora intresset för hälsa och mer utmanande sport som ligger bakom den starka försäljningen av wearables och funktionskläder på nätet.
När det gäller livsmedel är det lösplocksförsäljningen som ökar mest. En stark orsak till tillväxten är att fler hushåll ute i landet har möjlighet att e-handla mat.
Möbler har ökat med 33 procent – en utveckling som drivs av kvinnor i åldrarna 50-64 år. Rapporten spekulerar inte i vad det beror på, men en kvalificerad gissning är att kvinnor i mer mogen ålder prioriterar bekvämlighet.
Mobilen används allt mer
Mobilen är ett researchverktyg, men används också i allt högre utsträckning till att betala med. Den finns alltid till hands – de flesta svenskar har sin mobil på högst armlängds avstånd hela dygnet. 66 procent av alla köp, både e-handelsköp och köp i fysisk butik, förbereds via mobilen.
En nyhet i e-barometern för tredje kvartalet är att 3 000 konsumenter fått svara på frågan om från vilken typ av butik som de genomförde sitt senaste köp av en sällanköpsvara. Av svaren framgår att 78 procent av köpen skedde i en fysisk butik och 22 procent i en webbutik. Tre procent av alla köp skedde i en webbutik från mobiltelefon och två procent från en surfplatta. Av de konsumenter som e-handlat varor med sin mobiltelefon har 29 procent handlat kläder/skor, 27 procent böcker/media och 18 procent skönhet/hälsa (inkl apoteksvaror).
Julklappar handlas på nätet
I år beräknas svenskarna köpa julklappar för 20,5 miljarder totalt, motsvarande 3200 kronor per person i snitt. Var fjärde julklappskrona, 5,4 miljarder, spenderas på näthandel, men betydligt fler inköp förbereds på nätet.
En stark trend är att julklappar handlas allt tidigare. En förklaring är fenomenen Black Friday och Cyber Monday som rivstartar julhandeln. Det är en tradition från England och USA som under de senaste åren hittat hit.
Tidigt -för säkerhets skull
I dag lovar e-handelsföretagen leverans även om kunden lägger sin order tätt före jul, men konsumenterna vågar inte chansa. E-handelsbarometern för tredje kvartalet 2015 visar att många tror att de behöver lägga sin order senast 16 december för att hinna få klapparna till jul. Näthandeln kulminerar därför redan första veckan i december, trots att både handlare och distributörer har kapacitet att klara leveranser även på sena ordrar.