Så sålde VRG i oktober
Sko- och accessoarföretaget Venue retail groups försäljning backade förra månaden. Kunderna svek accessoardelen, men på skoavsnittet klådde kedjan marknaden.
– Försäljningsutvecklingen i koncernens affärsområde accessoarer var svagare än föregående år, konstaterar Jonas Ottosson , vd i Venue retail group, VRG.
Det förklarar han med att den norska verksamheten påverkats negativt av den försvagade norska marknaden och negativa valutaeffekter.
I den positiva vågskålen, låg koncernens affärsområde skor som presterade bättre än marknaden. Marknaden för skor ökade i oktober med 6 procent medan affärsområdet hos VRG ökade med 8 procent i jämförbara enheter.
Under VRG:s paraply finns kedjorna Accent och Morris (sistnämnda i Norge), Rizzo-butiker och NK skor och accessoarer. VRG hade i oktober 138 butiker, jämfört med 150 motsvarande månad året före.