Nytt affärsområde för Indiska
Indiska är på väg att lansera ett nytt affärsområde, kring livsstil och hälsa. Avstampet tas i en ny yoga-kollektion.
– Det är jättesatsning vi gör, området kommer successivt ta en allt större del – i försäljning och butiksyta, säger Fredrik Henriksson , pr- och kommunikationschef hos kedjan.
Förutom de redan etablerade avsnitten, mode och hem, kommer nya affärsområdet Zence ta greppet om hälsa, välmående och balans. Här kommer att ingå doftljus, handkrämer, teer och liknande men även ett område som handlar om mat (smak) och just yoga.
– Vi har länge velat utvidga hela vår filosofi kring hälsa och balans där yoga kommer in som en viktig och naturlig del för oss. Vi vet att många av våra kunder inspireras av yoga och har det som livsstil, något som varit en grund för hela yogakollektionen, säger vd Sofie Gunolf .
Yoga, kräm och kryddor
Själva yogakollektionen omfattar till en början yogamattor och vattenflaskor och plagg, gjorda i certifierad ekologisk bomull- och EU-certifierad modalmix. Tråden i samtliga plagg består av återvunnen polyester.
Snart kommer att komma fler varor inom området ekologiska krämer och hudvårdsprodukter.
Dagens matdel består av teer och kryddor, ett område som också kan komma att utökas.
Mer mot livsstil
Till våren kommer även modedelen att anknyta till det sinnliga med en lansering av en ny, återkommande modekollektion.
– Den ska vara arbetad, med ett lite mer neutralt formspråk än vanligt hos oss, och ha ett fokus på materialval, säger Fredrik Henrikson.
Indiska har idag idag 100 butiker i Sverige, Norge, Finland, Island och Tyskland samt en shop online.
Idag står modedelen för något större försäljningsandel än hemdelen.
– Nu ska vi bredda oss och bli ännu mer av ett livsstilsföretag, säger Fredrik Henriksson.