23948sdkhjf

En svensk Tiger som växer

Med sin två nya pop up-butiker vill snabbväxande Tiger of Sweden visa att man inte bara är dressat mode. – Jag tror på att göra bra ifrån sig på hemmaplan innan man går på export. Det har visat sig vara en vinnande strategi från tidigare, säger vd David Thunmarker.
Herrmodet har alltid dominerat hos Tiger of Sweden. Idag står herr-delen för hälften av försäljningen. Den jeansdivision som drogs igång vid sekelskiftet och fick ett omtag för sex år sedan, har seglat upp till att stå för en femtedel av försäljningen – alltså lika mycket som dammodedelen.

Senaste räkenskapsåret omsatte Tiger of Sweden 1 165 miljoner kronor exklusive moms som grossist och i egna butiker, en rejäl tillväxt med 15 procent från föregående år.

I samband med danska modeveckan i augusti öppnade Tiger en jeansbutik i Köpenhamn. Nu har man precis öppnat i Stockholm: två pop up-butiker i centrala staden på Biblioteksgatan och i Gallerian på Hamngatan.

– Det var dags att pröva om jeanskonceptet kan stå på egna ben. Med butikerna testar vi butikskoncept, exponering, sätter servicenivå och musikval och framför allt; får direktkontakt med slutkonsumenterna – de som i slutänden är med och bygger märket, säger David Thunmarker.

Läs mer om Tiger of Swedens stora expansionsplaner i senaste numret av Dagens handel på papper, ute hos prenumeranterna nu!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066