Butiken är död, länge leve butiken
Butiker där varorna ligger i högar och den enda hjälp du får är i kassan, kan snart vara utrotningshotade. I stället börjar en ny typ av butiker där du får uppleva produkterna växa fram. – I dag är butikerna tråkiga. Det behövs en ny design där man också tar chansen att integrera ny teknik, säger Mark Thomson, director of retail industry solutions på Zebra.
– Jag tror att butikerna har en ny roll att spela i framtiden. Vi kommer inte se den typen av butik där alla varor ligger samlade på hög och den enda hjälpen du får är i kassan. Vi ser redan att många gör om sina butiker för att det mer ska bli en plats där kunder kan uppleva produkten i stället för bara en plats att handla, säger Mark Thomson , som nyligen besökte Cub business system för diskussion om mobila logistiklösningar.
Zebra är ett företag som bland annat tar fram tekniska lösningar för retailindustrin. De ligger till exempel bakom många “self scanning”-lösningar och teknik för att kunna inventera med hjälp av en mobil enheter. Som ansvarig för retaildelen är Mark Thomson en av de som går i fronten för den tekniska utvecklingen inom retailindustrin och han kan räkna upp en rad företag som använder sig av teknik för att bli bättre på att ta hand om kunderna.
– Vi har jobbat med en kund i Mellanöstern som använder sig av butikens wifi för att kunna känna igen kunderna. Så fort en av deras stamkunder kommer in i butiken och kopplar upp sig mot deras wifi får alla anställda ett meddelande på sina enheter så att de ser vem som kommit, vad personen köpt tidigare och vad personen kollat på för produkter på webben. Det är väldigt bra information om du vill kunna hjälpa kunden.
Ge mervärde
Men tekniken handlar inte bara om att samla information om kunderna utan lika mycket handlar det om att vara tillgängliga och ge kunderna ett mervärde.
– Disney är ett av företagen som fattat det här. De pratar inte om Disney-butiker utan “Disney experience”. De har butiker där barn kan klä ut sig till någon av deras karaktärer och sedan gå in i ett rum där de kan se sig själva på en skärm, i kläderna med karaktärer från filmerna runt sig. Barnen ser inte det det här längre som en butik utan som en rolig plats att vara på.
Många är dessutom dåliga på att utnyttja sin butik. Den står där i ur och skur 24 timmar om dygnet, men som det ser ut för många är det bara under begränsade öppettider det går att göra något i butiken. Med dagens teknik är det möjligt för kunder att integrera med butikens skyltfönster. Det finns i dag till exempel bagerier som låter besökare beställa muffins via en touchscreen och bilaffärer som projicerar sin reklamfilm på butikens fönster. Men andra tar det ännu längre.
– Bang & Olufsen är ett exempel på ett företag som verkligen har satsat. I alla butiker har de en stereovägg där du kan kombinera olika typer av högtalare och höra hur de låter i verkligheten men i butiken vid huvudkontoret har de tagit det ännu längre. Alla som laddar ner deras app får i 15 minuter styra musik och ljus i butikens fönster. Det här har blivit en stor grej där unga efter att krogen stängt går dit och fortsätter festen.
Många sviker kunderna
När fler och fler väljer att handla sina produkter på nätet blir det allt viktigare att utmärka sig som butik. Detta blir möjligt genom att satsa på att erbjuda kunderna en bättre upplevelse. Det går inte längre att bara lägga fram varorna.
– Jag tycker att många butiker sviker kunderna, men grejen med kunder är att du inte kan svika dem för länge för då byter de butik. Vi har de senaste åren sett en del stora spelare gå under på grund av detta. Det är för att de inte reagerar på konkurrensen som är driven av teknik och att kunderna ändrar sitt sätt att handla på, säger Mark Thomson.