Optimism inför julhandeln
70 procent av svenska e-handlare tror på ökad försäljning i julhandeln jämfört med 2014. Black Friday och Cyber Monday blir julhandelns startskott.
Det framgår av Postnords e--barometer för tredje kvartalet 2015*
E-barometern visar även att Black Friday och Cyber Monday är viktiga för att få fart påjulhandeln.
Postnord skriver i ett pressmedelande att nästan en tredjedel av företagen att genomföra aktiviteter i samband
med dessa dagar i år. Det är en ökning från 19 procent 2014.
I USA är fenomenet som infaller i slutet av
november i samband med Thanksgiving etablerad sedan många år tillbaka. Fenomenet har
verkligen gjort avtryck här i Sverige.
–Förra året var första gången Black Friday och Cyber Monday fick ordentlig fart här och det
kommer att bli ännu större i år. Vi märker tydligt av att allt fler företag rivstartar julhandeln
med riktigt bra erbjudanden den här helgen, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på
Postnord.
I god tid
De flesta konsumenterna är ute tidigt. Redan i slutet av november sker en stor del av
nätköpen. Samtidigt som konsumenterna gärna beställer tidigt i december lovar företagen
leverans vid beställningar betydligt närmare julafton. Fler företag erbjuder i år senare
leveransgarantier än i fjol.
Arne Andersson framhåller att e-handlarna har snabba och tillförlitliga leveranser, även i jultid, så konsumenterna behöver inte vara oroliga:
– Många konsumenter känner nog att de är sent ute om de köper på nätet med en vecka kvar
till julafton, men det behöver de inte göra. Företagen vet att snabba leveranser är viktigt och
de är duktiga på att kommunicera sista dag för beställning, på sin sajt. Majoriteten av ehandelsföretagen har byggt upp effektiva logistiklösningar som möjliggör snabbare och säkra leveranser. De packar och får snabbt ut de beställda varorna till oss, och vi levererar julklapparna till mottagarna dagen efter, säger Arne Andersson.
Pimpa mera
Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför åretsjulhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.
– Att många företag planerar att inte ha någon julskyltning på sin sajt är överraskande med
tanke på att allt fler köper sina julklappar på nätet. Det innebär att julhandeln förlängs och ger
handlarna en längre försäljningsperiod och då borde de även ”julpimpa” sin sajt, säger Arne Andersson.