23948sdkhjf

Servicehandeln rekordstark

Servicehandeln ökar och framtidstron är stark. Det framgår av Servicehandelsindex som presenterades i dag. Tillväxten beror inte enbart på fler butiker, utan till stor del på att varje butik säljer mer.
Svensk Servicehandel & Fast Food och HUI Research presenterar i dag Servicehandelsindex för tredje kvartalet 2015.

Servicehandelsindex visar att försäljningen, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,5 procent under det tredje kvartalet 2015. Servicehandlarnas framtidstro har också ökat.
- Det är ett långsiktigt arbete för att utveckla branschen och öka försäljningen som nu börjar synas, säger Bengt Hedlund , vd i Svensk Servicehandel & Fast Food.

För fem år startades Convenience Stores Sweden där branschens olika aktörer - branschorganisationer, kedjor, grossister och leverantörer - tillsammans arbetar för att öka försäljningen som minskat under ett antal år. Framför allt på grund av att konsumenterna i allt större utsträckning handlar traditionella produktkategorier, som exempelvis konfektyr och drycker, på andra ställen.

Möta konsumentbehov
- Vi har arbetat med att ta reda på hur konsumenterna ser på vår bransch och på vad de har för behov. Samtidigt har vi genomfört utbildningar och utvecklingsprojekt, allt med samma mål – att öka försäljningen. Det resultat som presenterats idag visar att vi är på rätt väg, säger Bengt Hedlund.

Servicehandelsindex visar att fyra av fem delbranscher uppvisade positiv tillväxt under det tredje kvartalet. Starkast tillväxt hade Spel & Tobak med en ökning om 3,7 procent. På delad andraplats kom Café och Fast Food med en tillväxt på 3,6 procent. Trafikbutikernas försäljning ökade med 1,7 procent. Svagast försäljningstillväxt under tredje kvartalet uppvisade Minilivs. Försäljningen i delbranschen minskade marginellt med 0,1 procent.

– Det var mycket glädjande att servicehandelns försäljning steg med 2,5 procent under det tredje kvartalet. Det visar att branschen inte bara växer genom nyetableringar utan att försäljningen även ökar i befintligt butiksbestånd, som Servicehandelsindex mäter, säger Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Framtidstro
Servicehandlarnas framtidstro ökade med 22 procentenheter mellan det andra och tredje kvartalet 2015. Den stigande framtidstron förklaras av att kedjeaktörerna blivit betydligt mer optimistiska inför framtiden. Framtidstron hos de enskilda näringsidkarna ökade också men inte lika kraftigt. Framtidstron för hela branschen ligger nu på 50 procentenheter, vilket innebär en övervikt om 50 procent för optimisterna över pessimisterna. Det är den starkaste framtidstron som servicehandlarna uppvisat på flera år.

Branschen växer inte bara genom nyetableringar, försäljningen ökar i befintligt butiksbestånd.

- Visserligen får vi draghjälp av såväl inflation som räntor och att hushållens disponibla inkomst växer. Men vi är övertygade om att vi bara ser början på den utveckling som Convenience Stores Sweden satte i rullning när man började sitt arbete, avslutar Bengt Hedlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053