Bauhaus satsar utför
Bauhaus går in som sponsor till alpina landslaget. Samarbetet sträcker sig över de kommande fyra åren och innefattar en satsning på fartgrenarna inför VM i Åre 2019.
Byggvaruhuset Bauhaus stödjer sedan tidigare ett flertal olika idrotter på alltifrån lokal- till elitnivå. Nu tar kedjan ett steg till och blir ny lagsponsor till det alpina landslaget och ny huvudsponsor till breddsatsningen Team Åre 2019.
- I Sverige är vi sedan tidigare huvudsponsor för bland annat Ishockeyförbundet, Friidrottsförbundet och Cykelförbundet. Därför känns det extra kul att bredda vår satsning på svensk idrott och nu även få möjlighet att stötta den alpina åkningen. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete och att få vara med och lyfta fram en ny generation åkare till prispallen på VM i Åre 2019, säger Johan Saxne.
Ska ge förebilder
Bauhaus kommer att sponsra hela alpina landslaget men även gå in med extra resurser till en satsning på skidornas Formel 1, fartgrenarna störtlopp och super-G. Syftet med satsningen är att skapa en plattform för Sveriges talanger och genom ökade träningsmöjligheter ge utförsåkarna bättre förutsättningar att genomföra sina drömmar och utmärka sig i den internationella konkurrensen.
– Satsningen syftar också till att bygga starka förebilder som kan inspirera yngre åkare, säger Johan Saxne.
BAUHAUS-FAKTA
Byggvaruhuskedjan Bauhaus har 270 varuhus i 18 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Bulgarien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet, Luxemburg, Slovakien). Huvudkontoret och kedjans första varuhus finns i tyska Mannheim.
Kedjan kom till Sverige 1997 och har idag 17 svenska varuhus.