Mer än var fjärde julklapp nät-handlas
Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Detta enligt e-barometern för tredje kvartalet 2015.
E-barometern för tredje kvartalet 2015 presenterades på tisdagsmorgonen. Den ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Enligt undersökningen förbereds även en mycket stor andel av de julklappar som köps i fysisk butik genom research på internet.
Undersökningen bygger på intervjuer med 1106 konsumenter och information från 379 företag.
Tidigare julklappsköp
Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.
En bidragande anledning kan enligt undersökarna vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av de tillfrågade e-handelsföretagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanks giving-helgen.
– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på PostNord.
Jullogistiken intensiv
De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.
– Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.
Färre julskyltar på nätet
Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent.
Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.