Då peakar julhandeln på nätet
Den 7 december. Då når nätjulhandeln sin topp, i alla fall om man får tro Adobe.
– Med enorma mängder data från tusentals e-handelssidor har vi möjlighet att göra väldigt exakta beräkningar av hur den stundande e-handeln väntas utvecklas, både i Sverige och på global nivå, säger Jes Schyum , nordisk kommunikationschef på Adobe, och fortsätter
– Vi kan vänta oss ett nytt e-handelsrekord i jul, mycket tack vare fler köp via mobila enheter och mer mogna konsumenter.
Under november och december beräknas den svenska näthandeln omsätta 34 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 5 procent från föregående år.
Och det är den 7:e december som nättomten förväntas få sin brådaste dag; då väntas e-handeln under dagen omsätta 871 miljoner kronor.
Stor andel av e-handeln
Siffrorna kommer från en ny rapport från Adobe, som låtit undersöka trafiken från tusen miljarder (!) webbsidebesök hos 4 500 e-handelssajter.
Julhandeln står för 19,8 procent av den årliga e-handeln i Sverige. Motsvarande siffror för de nordiska grannländerna är 20,6 procent i Norge, 20,1 procent i Danmark och 18,6 procent i Finland. På global nivå väntas julhandeln stå för 20 procent av årets försäljning.
Litet antal produkter står för mycket handel
Rapporten ”Adobe digital index: 2015 holiday shopping prediction” visar också att 22 procent av försäljningen i Sverige förväntas komma från besökare från smartphones och surfplattor.
1 procent av alla produkter står för 65 procent av all försäljning på global nivå. En andel som väntas öka till 76 procent under julhandeln. Populärast är elektronik som väntas stå för 60 procent av all försäljning.