23948sdkhjf

Matleverantör satsar hållbart

Matleverantörsföretaget Menigo har satt upp målet att 20 procent av deras sortiment ska vara ekologiskt eller miljömärkt om fem år.
Målsättningen presenterades i helgen på Nordic Organic Food Fair i Malmö. Menigo skriver i ett pressmeddelande att 2020 ska 20 procent av livsmedelsförsäljningen vara ekologisk och 20 procent av den totala försäljningen vara ekologisk eller miljömärkt.
Vidare skriver företaget att offentlig sektor driver efterfrågan på ekologiska och miljömärkta produkter, men även bland privata aktörer ökar efterfrågan och att Menigo som helhetsleverantör vill ta ansvar för både kundernas behov och för en mer hållbar livsmedelsbransch.

- Om vi ska kunna möta efterfrågan behöver vi se långsiktigt på vårt ekologiska och miljömärkta sortiment. Med våra nya mål för 2020 blir det lättare att sätta långsiktiga strategier och planer för att fortsätta att ligga i framkant, säger Jenny Pränting Rådeström , chef marknad och kvalitet, på Menigo.

Menigo har valt att harmonisera sina mål med Organic Swedens målsättningar, där 20 procent av livsmedelsförsäljningen ska vara ekologisk till 2020. Dessutom lägger Menigo till att 20 procent av den totala försäljningen, inklusive restaurangutrustning och non-food, ska vara ekologisk eller miljömärkt till år 2020.

Jenny Pränting Rådeström betonar också att det gäller att jobba med leverantörerna för att säkra ökad tillgång på ekologiska och miljömärkta produkter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063