23948sdkhjf

Fula grönsaker minskar matsvinn

Handelns sorterar oftast bort grönsaker med skönhetsfel. Nu börjar Coop sälja fula grönsaker, på fackspråk uglies, som ett led i strävan att minska matsvinnet.
Från vecka 44 kommer Coop att sälja fula grönsaker, alltså grönsaker med skönhetsfel, i ett trettiotal stormarknader över hela landet. Dessa grönsaker som annars skulle sorterats ut kommer att säljas till cirka 25 procent lägre pris. Coop skriver i ett pressmeddelande att tillgången på fula grönsaker kan komma att variera stort under året.

– Nu kan man äntligen köpa fullgoda grönsaker som annars skulle ha kasserats bara för att de ser knasiga ut. Det är ett steg mot minskat matsvinn, säger Louise König , hållbarhetschef på Coop.

Hon framhåller att det både är ekonomiskt och miljömässigt ohållbart att så mycket fullgod mat går förlorad och att Coop vill lyfta frågan och bidra till att minska matsvinnet.

Coop kommer också informera om vad man som konsument kan göra för att minska matsvinnet. Matsvinn är ett problem i hela matkedjan, från det att den produceras till att hushållen slänger överbliven mat. Av matsvinnet står livsmedelsbutikerna för cirka 14 procent och hushållen för cirka 60 procent.
En tvåbarnsfamilj slänger varje år mat för ungefär 6 000 kronor. Om alla människor skulle leva som vi svenskar skulle det behövas 3,7 jordklot. Det visar Världsnaturfonden WWF:s beräkningar av våra så kallade ekologiska fotavtryck.

Coop är först ut på den svenska marknaden med fula grönsaker som en del av grönsakssortimentet.

Konsumentföreningen Stockholm skriver i en nyligen utgiven rapport att den svenska livsmedelshandeln ännu inte har visat något större engagemang för att sälja vad rapporten kallar uglies, det vill säga frukter och grönsaker med apart utseende men med god smak och bra övriga kvaliteter.
Vidare skriver de att affärsmodellen är inte alldeles självklar.
"Stundom kan det vara mycket liten prisskillnad mellan prima kvalitet och sämre utseendekvalitet. Det kan kosta mer än det smakar både för bonde och handel att erbjuda uglies. Det finns även indikationer både i Sverige och internationellt att det kan vara svårt för handeln att få tag i produkterna. Det beror sannolikt på att sortimentet inte efterfrågas i någon högre grad".
Konsumentföreningen Stockholm ser gärna att konsumenterna blir mindre petiga, och att initiativ tas av alla involverade i frukt- och grönsaksbranschen
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071