God försäljning trots pessimistiska hushåll
Sällanköpshandeln fortsätter visa goda ökningstal, trots att hushållen ser negativt på den svenska ekonomin. Det visar Detaljhandelsindex för september
Klädhandeln ökade med 7,8 procent i september och visar en ackumulerad försäljningsökning på 5,5 procent under året. Betydligt tuffare har skohandeln, som trots låga jämförelsesiffror tappade under september, -1,9 procent. Hittills i år har skohandeln minskat med 5 procent.
Sport och fritidshandeln ligger på en jämn försäljningsökning, +5,4 procent i september och +5,2 för årets nio första månader.
Järn- och bygghandeln, vilken var den delbransch som visade starkast tillväxt i september, ökade med drygt 14 procent. Möbler och heminredning är två andra kategorier som visade en stark tillväxt denna månad, med +12,5 respektive +6,0 procent.
I en kommentar till DHI skriver HUI research:
”Hushållens förtroende var praktiskt taget oförändrat i oktober, det vill säga fortsatt något pessimistisk. Deras syn på svensk ekonomi är fortsatt negativ samtidigt som synen på sin egen ekonomi är oförändrat positiv, liksom inställningen till kapitalvaruinköp. Detaljhandelns konfidensindikator ökade något under samma period, från 111 till 112. Branschen ligger således på en nivå högt över snittet, vilket signalerar en fortsatt positiv försäljningstillväxt. Utvecklingen hittills i år, januari-september, ligger på 5,0 procent för den totala detaljhandeln, vilket är något över HUIs helårsprognos om 4,5 procent för 2015. Håller utvecklingen i sig skulle det innebära tillväxtnivåer likt dem före finanskrisen.”