23948sdkhjf

Falsk H&M-sida lurar danskar

Nu varnar H&M Danmark för en falsk fan-sida som redan lurat 1000 kunder att anmäla sig till en tävling om varor för 20 000 danska kronor.
I dag skriver danska Berlingske Tidende att H&M varnar för den falska Facebook-sidan, som i modekoncernens namn lockar med tävlingar, bland annat med det fantastiska priset att få komma till butiken på Strøget i Köpenhamn och "shoppe amok" för 20 000 danska kronor.

Men sidan har absolut inget med modekoncernen Hennes & Mauritz att göra, även om den nya Facebook-sidan använder sig av modekoncernens logga.

Sidan har fått tusentals likes.

Fenomenet är inte okänt. På senare tid har Berlingske uppmärksammat problemet och i artikeln framhålls att det skett en explosion av kopierade varor som bjuds ut via sociala medier och falska appar. Syftet är att stjäla konsumenternas data.

På sin äkta H&M Facebook-sida varnar nu H&M sina kunder för att gå in på den falska sidan, att likea den eller lämna uppgifter.

Enligt den danska Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finns det falska Facebook-sidor till salu. De säljs när de uppnått 10 000 likes, och det är lätt att åstadkomma om man lottar ut stövlar eller lovar en gratis handväska.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063