Skydda varumärket från pirater
Dagens Handel har träffat Kevin Day, internationell expert på varumärkesskydd. Han berättar här vad som kan göras för att hindra förfalskade eller stulna produkter att nå marknaden.
Han framhåller att problemen med förfalskade produkter är globala och att de förvärras. Numera handlar det inte bara om kopior av modeaccessoarer, utan allt kopieras, exempelvis läkemedel, verktyg, bildelar, delar till flygplan och sanitetsporslin.
Vissa förfalskningar är mycket svåra att upptäcka, eftersom de levereras i förpackningar som på pricken liknar originalet, men kvalitetsbristerna i förfalskade produkter kan få förödande konsekvenser.
-En falsk märkesväska kan man leva med, men om man köper verkningslös eller giftig medicin kan man faktiskt dö, säger Kevin Day.
Han ser det som en oerhört viktig uppgift att begränsa skadeverkningarna av bedrägliga och farliga produkter.
Han framhåller att både stora och små varumärkesägare måste ta kontroll över sina varumärken:
− Varumärkesägare behöver faktiskt upplysa sina kunder om att förfalskningar förekommer på marknaden, och att kunderna ska vara noga med var de handlar, säger han.
Han råder också företagen att vara uppmärksamma på hur och var deras varumärken exponeras i butiker och på nätet.
Företagen behöver regelbundet kolla om deras märke finns ute på sajter som företaget inte godkänt, om produkterna säljs via sociala medier eller förekommer i butiker som inte godkänts. Det är också viktigt att hålla koll på sajter som Tradera, Blocket och om produkterna säljs via falska appar.
- Spana också efter varumärkesnamn och loggor som liknar ditt eget, manar han.
När man upptäcker att ens varumärken säljs på oväntade ställen är det dags att göra en koll.
− Är sajten/butiken auktoriserad att sälja produkterna? Om inte bör man kolla om produkten verkligen är äkta, och om den i så fall kommits över på legal väg.
Mer om vilka åtgärder som företagen kan vidta för att skydda sig finns i en intervju med Kevin Day publicerad i Dagens Handel 12/2015 .