23948sdkhjf

E-handlare ger Europatips

Distributionsföretaget Asendia och Dagens Handel höll tillsammans en lyckad e-handelsfrukost i mitten av oktober. Temat var hur man skapar nya marknader och ökar försäljningen på kontinenten.
Asendia, som har sitt ursprung i schweiziska Posten och franska La Poste jobbar i dag mycket med att hjälpa sina kunder att etablera sig på nya marknader.

Ellen Kop från Asendia i Holland berättade om skillnader mellan olika europeiska marknader som har stor betydelse för e-handlare och handlare med omnikanalambitioner.

Freddy Sobin, vd och koncernchef för Consortio Fashion Group var en av talarna. Han berättade att företaget ville expandera i Östeuropa eftersom den marknaden är mindre etablerad och ehandelsmogen än väst. Därför slog de snabbt till när de 2010 plötsligt fick chansen att förvärva en rad östeuropeiska dotterbolag till konkursade tyska postorderjätten Quelle.
– Visst hade det varit bättre när vi första gången presenterade oss för dotterbolagen i bland annat Tjeckien, Polen, Estland och Slovakien, om vi hade haft en mer tydligt utarbetad plan för integration, säger Freddy Sobin.
Han betonar vikten av att snabbt få in de nya bolagen i koncernens övergripande struktur när det gäller de bakomliggande funktionerna. Lokalanpassningen måste dock finnas i allt som möter konsumenten, som till exempel språk, betalsätt och leveranssätt.
Att ha lokala bolag med personer som känner koder och konsumentbeteenden i landet är ovärderligt, menar han:
- Inte hade vi i Sverige kunnat veta att Facebook har en stark konkurrent i Polen, Nasza Klasa, eller att det finns sökverktyg som är viktiga komplement till, och ibland större än, Google på vissa av de lokala marknaderna, säger han.

Vid frukosten talade också Johan Gent , marknadschef på Boråsföretaget Miss Mary of Sweden. Detta företag fick en helt ny, betydligt yngre kundgrupp när de lanserade sin e-handel. Nu är de i färd med att expandera sin e-handel till en rad olika länder, något som innebär oväntade utmaningar.
Johan Gent berättade öppenhjärtigt om en del tabbar man gjort på vägen.


Läs mer om Asendias frukost i Dagens Handel 13/2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053