Systembolagets kunder blir allt mer nöjda
Kundnöjdheten ökade hos Systembolaget, som för årets nio första månader rapporterar ökade intäkter men minskat resultat.
Försäljningsvolymen minskade något under perioden. Det var framför allt försäljningen av vin, starköl samt cider och blanddryck som backade, vilket förklaras med den kalla våren och sommaren. Däremot ökade försäljningen av starksprit. De stora försäljningsökningarna ligger på alkoholfritt, försäljningsvolymen ökade med 12,0 procent och uppgick till 2,1 (1,8) miljoner liter.
Rörelseresultatet per den sista september landade på 139 miljoner kronor, 158 miljoner lägre än motsvarande period 2014. Utfallet är helt enligt plan, enligt rapporten och beskrivs bero på att stora strategiska satsningar på IT-projekt, kampanjer och utvecklad service och kundmöte. Vidare innebär övergången till en ny pensionslösning att en större del av pensionerna kostnadsförts under året.
Nöjd kundindex uppgick till 84 (82). Opinionsmätningar visade att 77 (74) procent av medborgarna vill behålla Systembolagets ensamrätt till detaljhandelsförsäljning av sprit, vin och starköl.