Fortsatt växt för nätmat
– Matförsäljningen på nätet är under tillväxt, men utvecklingen sker från låga nivåer, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel. Och det är lösplocket som ökar mest.
Försäljningen av middagslösningar ökade med 22 procent. En stark siffra, men ökningen var ännu större i det andra segmentet:
– Lösplocksmarknaden fortsätter att visa starka utvecklingstal och försäljningen ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015, säger Jonas Ogvall .
Att allt fler orter nu har digitala matlösningar bidrar till att näthandeln ökar.
– Vi blir allt mer mobila och digitala i vårt köpbeteende och majoriteten av alla köp har digitala inslag idag. Nya tekniska lösningar och en ökad mognad bland konsumenterna påverkar givetvis även livsmedelsinköpen och vi kommer att få se en fortsatt digitalisering av mathandeln, säger Jonas Ogvall.
Utveckling Q3 2015 Hittills i år Middagslösningar 22 % 27 %Lösplock46 % 56 % Total 35 % 41 %
Källa: D-food Index, kvartalsrapport från Svensk Digital Handel om livsmedelsförsäljningen över nätet. Tas fram i samarbete med HUI research.