Stor framtidstro hos RNB
Efter en bra rapport för fjärde kvartalet bedömer Retail and Brands vd Magnus Håkansson en bra försäljningsutveckling även för veksamhetsåret 2015/16.
RNB:s vd Magnus Håkansson bedömer att det starka försäljningsmomentum som råder kommer att fortsätta.
– RNB är inne i en stark och positiv trend nu som spänner över hela verksamheten och vi ser med tillförsikt fram emot utvecklingen för verksamhetsåret 2015/16, säger han.
Magnus Håkansson säger vidare att bolaget även har lyckats kompensera för betydande negativa valutaeffekter under det senaste räkenskapsåret och han håller fast vid bedömningen att dessa avtar från och med andra kvartalet 2015/16.
Bruttomarginalen var 47,8 procent under fjärde kvartalet (49,3) där samtliga koncept visar något lägre marginaler jämfört med föregående år. Prisnedsättningsgraden har ökat något under kvartalet, skriver RNB. Vad gäller varulager uppgick det till 401 miljoner kronor när räkenskapsåret slutade, den 31 augusti 2015 (347).
Satsningarna på Brothers har fortsatt ge resultat. Under fjärde kvartalet ökade försäljningen för jämförbara egenägda butiker i Sverige och Finland med 16,9 procent.
Försäljningen i jämförbara butiker inom Polarn o Pyret ökade med 28,8 procent under kvartalet.
Inom Department och stores ökade försäljningen med 13,9 procent för jämförbara butiker.
Under helåret september 2014–augusti 2015 uppgick omsättningen till 2 136 miljoner kronor, vilket är en ökning med mer än 11 procent jämfört med bokslutet 2013/2015. Rörelseresultatet landade på 48 miljoner kronor (–145). Jämförelsesiffrorna avser inte avyttrad verksamhet. I november 2013 såldes JC till kinesiska Denim island group och i mars 2014 avslutades nedläggningen av Sisters. Under 2013 avyttrades även Kosta outlet mode.
För första gången på åtta år föreslår styrelsen en utdelning, på 0,25 kronor per aktie.
Nyhetsbyrån Direkt / Dagens Handel