Hemrobotar allt mer poppis
Svenska hushåll gillar att roboten gör jobbet; på gräsmattan och vid städskrubben. I år har köpintresset för sådana servicerobotar tagit ordentlig fart.
Köpsuget för servicerobotar, som sköter dammsugning och gräsklippning, har ökat stadigt sedan 2011 då Teknikbarometern började mäta köpintresset för dessa.
– Konsumenterna har nu börjat vända blicken mot smart teknik som förenklar vardagen. Vi ser ett uppsving för produkter relaterade till det smarta hemmet, säger Emil Hansson , vd på Prisjakt.
I en vardag präglad av tidsbrist är hushållen villiga för att betala för ny hemelektronik som frigör tid.
– Elektronikhandeln går fortsatt starkt framåt, och är en av de branscher som gynnas mest av rådande goda förutsättningar för konsumtion. Om hushållen känner tilltro till den egna ekonomin ger det också effekt i detaljhandelns försäljning, säger Lena Larsson , vd på HUI research.