Stärkt resultat för Odd Molly
Modeföretaget Odd Molly redovisar för tredje kvartalet en omsättningsökning med 27 procent, och en ordentlig ökning av rörelseresultatet. Ökat kundfokus sägs ligga bakom framgången.
Nettoomsättningen för perioden 1 juli till 30 september uppgick till 112,1 miljoner kronor, att jämföra med förra årets 88,4 miljoner för samma period. Rörelseresultatet ökade från 8,7 miljoner förra året till 11,9 miljoner tredje kvartalet i år.
I en kommentar till bokslutet för tredje kvartalet säger Odd Mollys vd Anna Attemark bolagets egen försäljning både från etablerade och nya butiker ökat samtidigt som de har en stabil försäljning genom externa återförsäljare, där den starkaste utvecklingen kommer från större butiker och e-handelsaktörer. Hon framhåller också att kostnader och lagernivåer är på rimliga nivåer.
Hon förklara att alla som säljer Odd Mollys produkter gynnas av att det etableras Odd Molly-butiker där hela kollektionen visas upp i ett tydligt butikskoncept. Försäljningen ökar och varumärket stärks.
-–Det behöver inte bara vara i egen regi – tvärtom ser vi stora möjligheter att vara flexibla när det gäller vår närvaro på olika marknader. Däremot är det viktigt att ha tydliga riktlinjer för hur varumärket presenteras så att upplevelsen och känslan blir rätt, både i den analoga och digitala världen, säger hon.
Tydligt kundfokus
Hon menar att en enskilt avgörande faktor bakom Odd Mollys vändning de senaste åren är det företagets tydliga kundfokus, både när det gäller kollektionssammansättningen och distributionsstrategin.
- Vi har en bra balans i kollektionen med ett jämnt nyhetsflöde och våra nya varugrupper är populära tillskott, även om det än så länge handlar om relativt små volymer. Det senaste tillskottet är varugruppen Skor som mottagits mycket väl av våra kunder, säger hon.