"Elfarligt för kunder i byggvaruhusen"
Nu höjer bransch- och företagarorganisationen EIO återigen ett varningens finger för elsäkerheten i landets byggvaruhus. Brist på skyltning, omärkta produkter och felaktiga råd kan äventyra kundens säkerhet, menar man.
”Det är bara Julas byggvaruhus som tar ett tydligt ansvar när det gäller kundernas elsäkerhet” är EIO:s slutsats.
- Vi tycker att elsäkerhet är viktigt och försöker hela tiden förbättra oss så att våra kunder ska känna sig trygga i sina val. Jag hoppas framöver på en ännu bättre hantering ifrån vår sida, säger Joachim Frykberg, Julas vd.
Kan vara livsfarligt
EIO skriver vidare:
”Trots att en felaktig installation kan leda till olyckor, och i värsta fall dödsfall, hjälper byggvaruhandeln inte sina kunder. Många av de elartiklar som säljs i byggvaruhusen kräver av säkerhetsskäl en behörig installatör. Men fortfarande saknar butikerna skyltning och produkterna märkning samtidigt som personalen ger felaktiga råd.”
Rapporten är den andra uppföljningen till ”Noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar” som släpptes i oktober 2013.
När EIO offentliggjorde kartläggningen om byggvaruhusens information till konsumenterna för första gången 2013 uppmanade Elsäkerhetsverket handeln att vidta åtgärder.
I år har EIO återbesökt Bauhaus, Clas Ohlson, Jula och K-rauta iHalmstad, Uppsala, Umeå och Skellefteå för att se vad som har hänt.
Berättar inte om lagkrav
Det krävs en behörg installatör för att många av de elartiklar som säljs i byggvaruhusen ska vara säkra att använda. Men vid köp i byggvaruhandeln får konsumenterna fortfarande inte information om vad som enligt lag gäller.
– Vi tror att k under som får tydlig vägledning och rätt råd är nöjda kunder. Och nöjda kunder kommer tillbaka , säger Joakim Grafström , elsäkerhetsexpert på EIO.
Bättre hos e-handeln
Precis som i förra årets uppföljning granskades även elartiklar som kräver behörighet på sju av de största e-handelssajterna. På sajterna är informationen fortsatt dålig, konstaterar rapportförfattarna, men resultatet var något bättre från e-handelns kundtjänst jämfört med ute i butik.
- Både Bauhaus och Julas kundtjänst berättade på eget initiativ om behörighetsreglerna och uppmanade till att anlita en elinstallatör. Att få rätt råd är livsviktigt, fortsätter Joakim Grafström.