Pinterest gör svensk framstöt
Nu ska nätverkstjänsten Pinterest tråla svensk konsumentdata.
Pinterest har 100 miljoner användare, tvåa efter Facebook som har knappt 1,5 miljarder. Och det är aktiva användare som avgör värderingen, konstaterar tidningen som kallar Pinterest för ett "shoppingnätverk".
Två tredjedelar av Pinterest innehåll är kommersiellt, exempelvis annonser som inte ser ut som klassiska annonser.
På Pinterest spar användarna tänkbara "vill-köpa-produkter" inför till exempel köksrenovering, resor eller födelsedagar. Det kan handla om mode, mat och resor. Allt ligger nära köptillfället.
- Mängden data vi sitter på är otrolig efter det inte bara handlar om vem personen är, utan även deras intressen. Det blir väldigt värdefullt för en annonsör, säger Pinterest partnerchef Rachel Goodman till Svenska dagbladet.
Till tidningen utvecklar hon resonemanget och säger att Pinterest användare bara bryr sig om innehållet, inte om vad som är reklam eller inte. Och om ett känt varumärke levererar vad som önskas, blir legitimiteten större än om någon okänd är avsändare, menar hon.
I en intervju förra sommaren med Dagens nyheter sade Ben Silbermann , som startade Pinterest 2010:
– Målet med Pinterest är att komma så nära som möjligt upplevelsen av att strosa runt i en butik eller en shoppinggata och upptäcka något man vill ha.
DN tecknar bilden av Pinterest som en plattform för "bekväm medelklasskonsumtion - - - en tacksam målgrupp för annonsörer".