Visst spelar det roll
LEDARE: Snygga och innovativa förpackningar har många funktioner. Inte bara att skydda och ge information om innehållet, de är också i hög grad både köptriggande och varumärkesbyggande.
Svaren är egentligen inte så förvånande, det är knappast på grund av förpackningarna som man gör sitt val vid nätköpet. Men att ett snyggt emballage, där avsändaren har ansträngt sig för att ge mottagaren av paketet en positiv upplevelse, påverkar konsumentens inställning till produkten och företaget är högst troligt. På samma sätt som att det är trevligare att bära hem en dyr vinterjacka i en stadig snygg kasse än i en sladdrig plastpåse.
På Dagens Handels Retail Forum, som arrangerades i Stockholm nyligen, var Pelle Tornell en av talarna. Han är forskare och författare och både berättade och demonstrerade hur man kan påverka människor att fatta beslut. Vi tror att vi själva har tagit våra beslut utifrån rationella eller emotionella faktorer, men blir många gånger starkt påverkade inför vår beslutsfattande utan att vi är medvetna om det.
Visst spelar förpackningen en viktig roll när en kund står framför en hylla i exempelvis livsmedelsbutiken och ska göra sina val bland oändligt många olika produkten. Speciellt när kunden köper varan första gången. Om sedan innehållet motsvarar de förväntningar som förpackningen ger så är sannolikheten stor att kunden väljer samma vara nästa gång.
Förpackningar är ofta utskällda och anklagas för att vara onödiga, skapa sopberg och skada miljön. Men då glömmer man de viktigaste egenskaperna; att skydda varan, att förmedla varumärket och en bärare av information.
Det sker stort utvecklingsarbete för att ta fram nya smarta förpackningar och vi kommer att få se mycket spännande framöver. Helt klart är att förpackningen behövs.