Body Shop toppar ny barometer
Sverige har fått en ny barometer, Hållbarhetsbarometern, som rankar konsumenters uppfattning om konsumentvarumärkens hållbarhet. Den bygger på svar från över 6000 konsumenter.
De områden som studerats utöver indexet är företagens hållbarhetsdimensioner, deras emotionella personlighet samt de hållbarhetssegment som finns på den svenska marknaden.
Det är varumärkesforskaren Tony Apéria vid Stockholm Business School som tillsammans med Nordic Brand Positions har tagit fram Hållbarhetsbarometern 2015.
– The BodyShop är det företag som toppar Hållbarhetsbarometern 2015 och som det svenska folket rankar som bäst gällande hållbarhet. Utöver sitt starka hållbarhetsindex på 71 (i en skala 0-100) upplevs The BodyShop som starkt profilerat inom aktiv miljöförbättring, att man aktivt motverkar klimathotet och att man står för mänskliga rättigheter. The Body Shop upplevs också som ärligt och äkta i sin kommunikation samt att företaget tar ansvar och erbjuder bra rådgivning, säger han i ett pressmeddelande.
Övriga handelsföretag i toppen är Ikea på plats 2, Ica på femte plats, Apoteket på sjätte, Systembolaget på plats 7, Clas Ohlson på plats 9 och Stadium på 14:e plats.
– Vi är naturligtvis väldigt glada och hedrade över den här utmärkelsen, som vi ser som ett fint kvitto på att vi har kunderna med oss på tåget. The Body Shop gick emot trenden när företaget startade på en etisk grund 1976. Hållbarhet var verkligen inte på tapeten då. Men vår grundare Dame Anita Roddick stod fast i sin övertygelse om att företag har både kraften och ansvaret att göra gott, och det har vi förvaltat och utvecklat sedan dess, säger Cecilia Sahlin , VD för The Body Shop Sverige.