23948sdkhjf

E-handelsfrukost med utrikesfokus

Tuffa utmaningar, stora vinster men också stora möjligheter att kliva fel, det väntar e-handlare som vill ge sig utanför Sveriges gränser. Vid en frukost anordnad av Dagens Handel och logistikföretaget Asendia bjöd e-handlare generöst på tips.
Först ut var Business Sweden. Sickan Åberg och Mikael Johansson poängterade skillnaderna mellan de nordiska länderna:
– För den som vill träna sig i att klara av tulldeklarationer, momshantering och andra administrativa besvärligheter är Norge ett bra land att början med, tipsade Sickan Åberg.
Business Sweden hjälper små och medelstora företag att etablera sig på marknader i hela världen, även knepiga marknader som Iran. Med kontor i 55 länder har de ett omfattande kontaktnät över hela världen.
De kan hjälpa e-handlare att hitta de rätta kontakterna, att upprätta dotterbolag i olika länder och att orientera sig i regelverket.
Mikael Johansson berättade också om Business Swedens e-handelsguide med råd om hur man etablerar sig på ett 20-tal marknader, och e-handelskurserna som organisationen ger.

Miss Mary of Sweden är ett Boråsföretag med en speciell affärsmodell – de började som ett vanligt postorderföretag men utvecklades till är leverantörer till andra postorderföretag. Nu är de på väg att skapa fler kanaler direkt till konsument genom att utveckla sin e-handel och att ge sig ut på fler marknader.
Marknadschefen Johan Gente delade glatt med sig av vad man gjort rätt, men också de fall där man gått på pumpen: exempelvis hur det kom sig att företagets paket stackades upp på holländska postkontor, medan kunderna gick och undrade. Han berättade också hur B2C-marknadsföringen påverkade B2B-försäljningen och vilka konsekvenser det fick.
Den enkla förklaringen kommer att publiceras i Dagens Handel 13/2015.

Freddy Sobin , vd för Consortio fashion group hade också en hel del tips att bjuda på; koncernen är byggd kring två gamla postorderföretag, Cellbes och Haléns kompletterat med Bubbleroom.
Expansionen har skett i Norden och Östeuropa.
– Österuropa är utmanande och kräver en tydlig och ganska dyrbar närvaro, men vi har fokuserat österut eftersom marknaderna i Västeuropa är mer mogna och svåra att ta sig in på, säger han.
Den snabba expansionen österut skedde när Consortio fashion group fick tillfälle att köpa ett antal dotterbolag efter konkursade tyska postorderjätten Quelle år 2010.
– Vi var tvungna att slå till snabbt, och borde naturligtvis haft en mer utarbetad plan när vi träffade våra nya medarbetare för första gången.
Insikterna är att det är bra att ha lokal närvaro, eftersom marknaderna i Öst har helt andra sökmotorer, andra betalningspreferenser och andra sociala medier.

Till sist talade Asendias Ellen Kop om hur företaget kan hjälpa e-handlare att etablera sig i Schweiz och Frankrike.
– Det absolut avgörande är den sista kilometern hem till kunderna, och den skiljer sig kraftigt mellan de två länderna, sade hon bland annat. Glesbefolkade Frankrike, där kvinnor jobbar heltid har helt andra förutsättningar än tättbefolkade Schweiz med hemmafruar.
– Och försök för all del inte kommunicera med fransktalande schweizare på tyska! Engelska fungerar mycket bättre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073