23948sdkhjf

Medborgarinitiativ drar upp citypulsen

Konsumenten söker upplevelser och vill ha kul. Inte minst för handlare och handelsplatser i citylägen är det en utmaning. Men initiativen blir allt fler; både från företagare och stadsborna själva. Konsthappenings, gatumarknader, foodtrucks och stadsodlingar bidrar till en stadspuls som också gynnar handeln.
Kunden är alltmer otålig, blir inte upplevelsen den väntade väntar en annan galleria, en annan shoppinggatan eller nätbutik på behändigt avstånd.

Gallerior och köpcentrum tar tag i saken på sitt sätt, men också den aktör som finns i citylägen måste presentera sig attraktivt för att inte kunden ska gå vidare. Här krävs att många spelare drar åt samma håll, samtidigt som staden är en del av det offentliga rummet där regler och tillstånd gör att många beslut tar tid att genomföra.

Jesper Örtengren , retailchef på fastighetsbolaget Vasakronan som just jobbar i citylägen, tycker sig nu se ett trendbrott. Det bubblar av kreativa initiativ i stadsmiljön.

– Och i mångt och mycket handlar det om stadsborna egna initiativ som bidrar till upplevelse och puls. En förklaring kan vara att det digitala har möjliggjort att människor med samma intressen enkelt kan komma samman, säger Jesper Örtengren.

Det bubblar i stan

Han ser också en annan förklaring till att stadskärnorna börjar sjuda av liv. Om tidigare ”Not in my back yard”-fenomenet (av typen ”gärna restaurang/dagis i kvarteret, men inte just i vårt hus”) gärna drevs genom sociala medier, fokuserar man nu i ökad utsträckning på det positiva.

– Det är lätt att veta vad man inte vill ha. Men man måste släppa lös den kreativitet som finns. Politikerna måste också tillåta att invånarna är med att utveckla stadsutrymmet, reflekterar Jesper Örtengren.

Stadsodlingar och Boråsmålningar

Stadsodlingar blir allt mer populära, loppismarknader och eko-försäljning av mat drar stora skaror på helgerna.

Under projektet No limit street art i Borås har flera fastigheter fått konstnärliga utsmyckningar. Nu i september upplät Borås fastighetsägare för andra gången sina väggar till street art-festivalen. Därmed är det utomhusgalleri som skapades i Borås 2014 utökat med tio nya väggar. I samband med gatukonstfestivalen var det också premiär för food trucks i Borås. På Torggatan fanns fem food trucks och ett mattält.

I Kista har en parkering blivit en street food-park, på Skeppsholmen i Stockholm strax nedanför

Moderna museet är det food truck-samling på helgen och stockholmska Hötorgsterrassen blivit en oas för citybesökarna, för att ta några ytterligare exempel.

– Man kanske inte tänker att öppningen av Hötorgsterrasserna i Stockholm gynnar handeln. Men flödesökningen till en plats gynnar alla. Dessutom kan man på detta sätt locka en annan målgrupp än den som normalt rör sig kring Hötorget och Sergelgatan, säger Jesper Örtengren.

Konst-iga portar i Göteborg

I Göteborg har Vasakronan samarbetat med Göteborgsprofilen Ali Davoodi om konstprojektet Art made this, där fem utvalda kvinnliga konstnärer i sommar tagit sig an fula och tråkiga portar.

Ali Davoodi är en kreativ Göteborgsprofil, som bland annat står bakom Göteborgs årliga modemässa Fresh fish. Han sökte upp konstnärerna via sociala medier och andra nätverk. De fem som valdes ut jobbar på olika sätt och har olika konstnärliga uttryckssätt.

–Det var väldigt medvetet eftersom vi ville ha mångfald. Det skulle finnas något som var ögongodis för alla och så verkar det ha blivit. säger Ali Davoodi.

Att det var kvinnor var ingen slump:

– Det finns så många kvinnliga konstnärer som är ”up and coming” men de verkar ha svårt att komma fram. Därför vill jag lyfta fram kvinnor, säger Ali Davoodi.

Initiativet har fått mycket uppmärksamhet, inte minst i sociala media.

– Det är en ganska enkel åtgärd som fått stor effekt och något som vi också kommer att ta vidare till Stockholm, säger Jesper Örtengren och tillägger:

– Vi välkomnar fler sådana intaitiv och uppmanar idérika att söka upp oss.

Öppna upp för torghandel

Jesper Örtengren listar flera angelägna fokusområden för en handelsfastighetsägare som Vasakronan: samordna och skapa relevanta och intressanta händelser i staden, att skapa en fungerande och enkel logistik och att kunna erbjuda en trygg och säker citykärna.

I Vasakronans rapport ”Den goda staden” lyfter stadens medborgare fram att man önskar mer marknadsplatser, och bättre wifi.

– Kanske vågar vi i år släppa in marknadshandeln in i våra citykärnor? Och se det som ett bidrag till att öka cityflödena, snarare än som en farlig konkurrent till den fasta handeln, frågar Jesper Örtengren och vågar sig på en framtidsspaning:

– Vi lever i en föränderlig tid, det kommer att bli några spännande och ganska tuffa år framöver. Vi får se vilka avtryck det lämnar i stadsmiljön och i handelsmiljön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094