23948sdkhjf

Telenor vill locka fram affärsidéer

Många drömmer - få försöker.Telenor kampanjar för att få vanliga svenskar att pitcha idéer till kända affärsänglar – via sociala medier. Vinnaren kan få hjälp att förverkliga sin idé.
Telenor stod nyligen bakom en intervjuundersökning som visade att många svenskar bär på affärsidéer som aldrig förverkligas. I samarbete med undersökningsföretaget YouGov, tillfrågades drygt tvåtusen personer mellan 18 och 74 år om de någon gång haft en affärsidé. Då svarade hela 6 av 10 ja. Bland dessa uppgav hela 7 av 10 ,66 procent, att de haft tankar på att förverkliga sin idé.
Av de med affärsidéer har 7 av 10 drömt om att förverkliga sin idé, men endast 3 av 10 har försökt.
På frågan huruvida man aktivt försökt att förverkliga sin idé svarade endast 3 av 10 ja. De faktorer som anses viktigast för att man ska våga ta steget och göra verklighet av sin idé, utöver ren finansieringshjälp, är ”rätt kontakter” och ”bättre självförtroende”.

Nu startar Telenor kampanjen ”140-pitchen”. Tanken är att öppna nya dörrar för alla som vill testa potentialen i en idé och knyta kontakter med några av Sveriges främsta affärsänglar och entreprenörer. Den 12-16 oktober kommer det att vara möjligt att skicka in affärsidéer via Twitter eller Instagram och få dessa bedömda av tre profilstarka affärsänglar.

– Jag ser väldigt mycket fram emot att få möta människor med entreprenörsdrömmar på det här nya sättet. Förhoppningsvis öppnar det dörrarna till massor av bra idéer och kontakter som jag aldrig hade kunnat nå genom mina vanliga nätverk. Det blir såklart en utmaning för deltagarna att kunna formulera sin idé på bara 140 tecken, men det handlar inte om att servera en färdig lösning utan snarare om att fånga mitt och de andra affärsänglarnas intresse, till exempel genom att sätta fingret på ett specifikt problem som man anser sig ha lösningen på, säger Magnus Wiberg , entreprenör och känd för att bland annat ha grundat prisjämförelsesajten Pricerunner.

– Vi vill bidra till att främja företagande och entreprenörskap i Sverige och vi vet att våra tjänster som erbjuder ett digitalt och mobilt arbetssätt är centrala för den som vill starta företag. Vår förhoppning är att 140pitchen ska fånga upp de människor som har bra affärsidéer men som inte riktigt vet var de ska göra av dem, säger Christian Strömlid , marknadschef på Telenor Företag.

Affärsänglarna Magnus Wiberg (grundare Pricerunner), Susanna Falkengren (riskkapitalist känd från Draknästet) och Karolina Räntfors (grundare Tic) kommer att vara tillgängliga via @TelenorSverige under perioden 12-16 oktober. Tillsammans kommer de att bedöma, utvärdera och besvara de affärsidéer som twittras eller instagrammas under hashtaggen #140pitchen. Den bästa idén belönas bland annat med värdefull mentorstid tillsammans med affärsänglarna och fri kommunikation från Telenor under ett års tid. Vinnaren av 140pitchen presenteras den 21 oktober.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063