23948sdkhjf

Axfood överraskar

Axfood noterar ett ovanligt gott tredje kvartal: såväl försäljning som lönsamhet överträffade förväntningarna.
─ Vi har haft ett fantastiskt kvartal med en stark försäljningstillväxt. Ökningen var betydligt bättre än marknaden, vilket innebär att vi tagit marknadsandelar. Försäljningen var bättre än vi förväntat och ger en mycket god lönsamhet för kvartalet, konstaterar Axfoods vd och koncernchef Anders Strålman .

Under det tredje kvartalet 2015 omsatte Axfood 10 412 (9 756) miljoner kronor, vilket är en ökning med 6,7 procent jämfört med tredje kvartalet 2014.

Rörelseresultatet uppgick under samma period till 552 (453) miljoner kronor. Det är en ökning med 21,9 procent jämfört med tredje kvartalet 2014 och motsvarar en rörelsemarginal på 5,3 procent (4,6).

Lönsamhetsförbättringen beror främst på en stark försäljning under kvartalet.

Siffrorna är preliminära. Slutgiltiga siffror publiceras tillsammans med den fullständiga delårsrapporten den 21 oktober.

Axfood-fakta

Axfood AB bedriver detaljhandel med de egna kedjorna Willys och Hemköp, totalt 258 butiker. Axfood samverkar också med handlarägda butiker (runt 820 stycken) knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Grossistförsäljning gentemot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Dagab.

Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Huvudägare är Axel Johnson AB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172