Menigo ökar eko-säljet
Miljömärkta och ekologiska varor utgjorde totalt 16,9 procent av Menigos försäljning under september. Både offentlig sektor och restaurangen styr över mot mer hållbart.
Högst andel har fortsatt den offentliga sektorn, med mer än 27 procent ekologiskt under perioden januari-september. Det är också det affärsområde som har ökat sitt inköp mest, med 22 procent jämfört med samma period 2014. Dessutom ökar de fria restaurangerna sin andel med närmare 12 procent, vilket är en stor skillnad.
- Det är glädjande att vår satsning på ekologiska produkter fortsätter att få genomslag och vi känner att ett gott miljöarbete är nyckeln till framtiden, säger Thomas Palmqvist , affärsområdeschef för färskvaror på Menigo i ett pressmeddelande.
Mejeriprodukter toppar med 22 procent under året till september. Det är en ökning med nästan en femtedel från 2014, då andelen var drygt 18 procent. Även nonfood fortsätter att öka och miljömärkta produkter utgör en fjärdedel av den totala försäljningen.
- Vi fortsätter vårt arbete med att garantera goda villkor för såväl miljön som de anställda som tar fram våra produkter, ett arbete vi ser som centralt för vårt ansvar som helhetsleverantör, kommenterar Jenny Pränting Rådeström , chef för marknad och kvalitet på Menigo i pressmeddelandet.