MQ visar starka Q4-siffror
Det går allt bättre för klädkedjan MQ. Fjärde kvartalets siffror visar på högre försäljning och ökat resultat.
Fjärde kvartalet (juni 2015 - augusti 2015)
Nettoomsättningen uppgick till 421 miljoner kronor,att jämföra med 381 för samma period förra året. Det är en ökning med 10,5 procent. Omsättningen i jämförbara butiker/e-handel ökade med 11,2 procent (marknadens försäljning i jämförbara butiker ökade med 3,5 procent enligt HUI).
Bruttomarginalen uppgick till 53,3 procent att jämföra med fjolårets 54,9 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 47 miljoner kronor (35), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,2 procent (9,1).
Resultat efter skatt uppgick till 36 miljoner kronor (26), vilket motsvarar 1,02 SEK (0,74) per aktie efter utspädning.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var 22 miljoner kronor (34).
Efter rapportperiodens slut har MQ öppnat sin första flagship butik i Norge. Den ligger på öppnade på Grensen i Oslo och öppnade den 10 september.
Flera nya externa varumärken har lanserats i butik och online.
MQ har också nomineras till Årets modekedja 2015 samt även till Årets e-handel/omnikanal av Habit, Modegalan.
Inger West har tillträtt som ny marknadschef den 7 september och Fredrika Erlandson som ny sortiments- och inköpschef den 1 oktober.