Blomsterrekord för Interflora
September innebar tillväxtrekord för Interflora. - Det är oerhört roligt att blomsterförmedling ökar markant. Vi utvecklar ständigt våra digitala plattformar för att finnas där kunderna finns, oavsett om beställningen görs i butik, från mobilen på bussen eller hemma i soffan, säger Magdalena Persson, vd Interflora AB.
Och den tvåsiffriga ökningen blev ett faktum trots att september månad inte innebar helgdagar som annars vanligen bidrar till ökat antal beställningar.
Fackhandelskedjan Interflora har drygt 700 frivilligt anslutna butiker och finns också på nätet. Medlemmarna har tillgång till kampanjer, gemensamma inköp, utbildningar, marknadsföring, affärssystem och ett världstäckande globalt nätverk för blomsterförmedling.
Butikerna stödjer näthandeln
Investeringar i ny teknik har varit prioriterat inom bolaget de senaste åren.
- Allt fler konsumenter förväntar sig att kunna handla när som helst på dygnet från sin mobil. Det kan man hos oss. Men efterfrågan på blomsterhandlare med fysiska butiker är fortsatt stor och fyller en viktig samhällsfunktion för människor både i storstäder och på mindre orter. Så både smart e-handel och fysiska butiker behövs, säger vd Magdalena Persson .
Interflora driver hela sin affär via de fysiska butikerna, det är de som som säkrar leverans av e-handeln. På så sätt så gynnar digitaliseringen helheten.
– September månads tillväxtökning visar att vårt arbete med att ligga i framkant när det gäller att utnyttja ny teknik, lyssna på konsumenter och erbjuda attraktiva och smarta lösningar såväl i butik som på nätet ger effekt, avslutar Magdalena Persson.
Blomstertrender
Blomsterförmedling är en växande trend i samhället. Under senare år har blomsterförmedlingen stadigt gått uppåt.
Enligt Interflora har ökningen flera förklaringar.
- Förr var blomsterförmedling begränsat till högtid och jämna födelsedagar. Den tiden är sedan länge förbi. Färska blommor är idag ett vanligare sätt att förmedla vardagskänslor, ett enkelt ”tack-för-hjälpen” eller ”jag-tänker-på-dig”. Är det dessutom enkelt att skicka en bukett ökar incitamentet att göra det, säger Magdalena Persson och fortsätter:
– September är en typiskt tillbaka-till-vardagen-månad då vi hinner umgås mindre men ändå vill uppmärksamma våra nära och kära av olika anledningar. Det bidrar givetvis till att vår totala försäljning ökar.