Nytänk på Designtorget
Designtorgets allra första butik som öppnades vid Sergels torg 1993 har återuppstått i ny skepnad. Den har blivit en flaggskeppsbutik där det nya butikskonceptet och den nya varumärkesidentiteten visas fram.
- Designtorget vill vara en inkubator för svensk design, säger han och förklarar att numera inte bara handlar om formen och objektet:
- Det handlar också om personen bakom, om historien, vilka material som används, hur produkten är tillverkad, säger han.
Han framhåller också butiksmiljön och kundmötet som viktiga för framgången.
Det nya butikskonceptet har skapats i intimt samarbete mellan Designtorget, designbyrån Kurppa Hosk och arkitektbyrån Boys don't cry.
Måns Hosk beskriver Designtorget som ett drömuppdrag:
-Vi var tvungna att sätta Designtorget i en modern kontext. Vi ville skapa en ny identitet som erbjuder en scen, säger han.
Han förklarar att tanken med den nya DT-loggan är att den ska utstråla optimism och betona Designtorget som ett extrovert företag, långt ifrån det svalt elitistiska som ofta förknippas med designvärlden.
Arkitektbyrån Boys don't cry har skapat en inredning som är väldesignad in i detalj.De har skapat en butiksinredning med en en svensktillverkad förvaringsserie i trä med plåtdetaljer.
Tanken var också att ta fram kvaliteterna i Kulturhuset, ritat av Peter Celsing, det vackra stengolvet, betongpelarna och de generösa fönstren.
Pål Kårfalk berättar att butikerna kommer att byggas om succesivt.
- Det är en resursfråga, vi är ett litet företag, men den omgörning vi gjorde i Malmö, där vi bytte lokal och skapade en butik efter det nya konceptet har visat sig lyckosam. Försäljningen har ökat rejält.
Nu står Uppsala på tur. Där öppnar Designtorget i det helt nybyggda Åhlénshuset i oktober.
En längre intervju med Pål Kårfalk publicerades i Dagens Handel nr 5/2015