23948sdkhjf

Handelsbarometern står på mulet

Varannan handlare tror på en ökad försäljning under hösten, jämfört med förra hösten. Samtidigt tror fyra av tio på minskad vinstmarginal i den egna butiken. Och ytterst få tror på nyanställningar.
Svensk Handels Handelsbarometer för september visar inte på brittsommarväder.

Trots förhoppningar om ökad försäljning – högre hos dagligvaruhandlarna än hos deras kollegor i sällanköpsbranschen – finns oro för sjunkande lönsamhet och färre nyanställningar.

Sammantaget gör det att den så kallade framtidsindikatorn (som väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling, nyanställningar och lönsamhetsutveckling) landar på minus 12 i månadens Handelsbarometer.

"Handelns dilemma"

Rapporten talar om handelns dilemma, försäljningen stiger men lönsamheten sjunker.

– Samtidigt som handlarna inte kan höja priset mot konsument, stiger kostnaderna kraftigt, vilket press lönsamheten nedåt, säger Jonas Arnberg , chefsekonom på Svensk Handel och lyfter än en gång fram de höjda arbetsgivaravgifterna för unga som en broms för viljan att nyanställa i handeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047