Smarta konsumenter är mer lojala
Detaljhandlare behöver attrahera de smarta konsumenterna för att överleva. Det slås fast i en rapport från Mastercard.
koncentrerar sina inköp till färre butiker i och med den ständigt närvarande tekniken
Konsumenter blir allt mer pålästa och kräsna. Det budskapet har trummats ut i flera år.
Enligt en ny rapport från MasterCard, söker sex av tio konsumenter idag oftare information inför ett köp än vad de gjorde för två år sedan. Man använder digitala hjälpmedel, söker på sajter, prisjämför och kollar recensioner i mobilen.
För handeln innebär det att konsumenterna koncentrerar sina köp till ett mindre antal butiker än tidigare.
- Att förstå den smarta konsumenten är viktigt för detaljhandelns framgång men konsumenterna
fortsätter trots det att vara frustrerade över att handlarna inte förstår dem. De goda nyheterna är att det finns lösningar för att både analysera och svara upp till konsumenternas förväntningar genom att följa dem längs deras betalningsresa och skapa ett ekosystem som för dem framåt”, säger Mathieu Loury , senior vice president Merchant Solutions för MasterCard Advisors.
Rapporten som kombinerar undersökningsdata från tusentals konsumenter tillsammans med
MasterCards insikter från ihopsamlade och anonymiserade transaktioner, innehåller flera intressanta
slutsatser:
Tekniken är ständigt närvarande
80 procent av konsumenterna uppger att de använder teknik under shoppingprocessen som
till exempel olika pris jämförelse-appar eller tjänster för att köpa varor på nätet och hämta
upp i butik.
Fysiska butiker fortfarande viktiga
Även om e-handeln har ökat i popularitet och globalt motsvarar 7,5 procent av den totala
försäljningen, uppger en stor del av de svarande att fysiska butiker är snabbare, har bättre
kundservice samt att de erbjuder en mer social köpupplevelse.
Omnishoppers är lojala
Trots att konsumenter idag har ändlösa möjligheter att jämföra butiker är det bara en liten
del (26 procent) som gillar att pröva nya inköpsställen. Det kan vara en utmaning för butiker
som försöker attrahera nya konsumenter.
Konsumenterna känner sig smarta och får mer värde för pengarna
80 procent av konsumenterna uppger själva att de får mer värde för pengarna, både i butik
och online.
Konsumenterna är produktfokuserade
Dagens konsumenter vet vad de vill ha och är fokuserade på att köpa just den specifika
varan. De främsta irritationsmomentet, enligt 73 procent av de tillfrågade, är när varan inte
finns i lager.