Clas växlar upp hållbart
Nu ska Clas Ohlson bli tydligare med sitt hållbarhetsarbete. Genom att tydligare lyfta fram hållbara varor och reservdelar i sitt sortiment, vill hemmafixarkedjan markant öka sin försäljning i kategorin.
Med gröna pratbubblor i butikerna och på webben sätts fokus på hållbara produkter. På så sätt pekar man ut produkter som har ”en väsentligt bättre miljöprestanda än jämförbara produkter” och hjälper kunderna att göra mer hållbara val.
Bland produkterna som kommer att märkas i konceptet är miljömärkta värmeljus, Svanenmärkta städprodukter , LED-belysning av viss typ, miljömärkt inomhusfärg och miljömärkta batterier.
Även Clas Ohlsons reservdelssortiment är en del av konceptet. Försäljningen av reservdelssortimentet har ökat med 50 procent per år de senaste två åren. Reservdelslagret omfattar nu cirka 10 000 delar som finns tillgängliga via Clas Ohlsons webbutik.
Dubbla andelen hållbart
Clas Ohlsons mål är att öka andelen av de produkter som uppfyller kedjans kriterier för produkter för en mer hållbar livsstil från 6 procent till 12 procent av den totala omsättningen fram till år 2020.
– Tillväxten av produkter för en mer hållbar livsstil ska ske genom ökad försäljning av befintligt sortiment men också genom nya produkter och ett utökat sortiment av produkter för en mer hållbar livsstil, säger Åsa Portnoff Sundström , hållbarhetschef på Clas Ohlson.
En del i helheten
Produkter för en mer hållbar livsstil är en av delarna i kedjans hela hållbarhetsarbete.
– Vårt hållbarhetsarbete pågår varje dag i allt från hur vi tänker kring transportlösningar till hur vi kan erbjuda produkter som minskar negativ miljöpåverkan. Härifrån till hållbarheten är ett sätt för oss att visa att det här är en resa vi gör tillsammans med våra kunder. Vi ska underlätta för alla som vill påverka utvecklingen genom att synliggöra hur man kan göra mer hållbara val i vardagen, säger Åsa Portnoff Sundström.
Sammantaget arbetar Clas Ohlson enligt åtta olika prioriteringar där produkter för en mer hållbar livsstil är den första. Övriga är resurseffektiva affärsmodeller, vara en attraktiv arbetsgivare, energieffektivitet, material och kemikalier i produkter, liksom mänskliga rättigheter, barnrättsfrågor och arbetsvillkor, affärsetik och kedjans roll i samhället.