23948sdkhjf

Högtryck i Miobutikerna i sommar

Möbelhandeln var juli månads vinnare med försäljningsökningar på drygt 25 procent. Högtryck har det också varit i Miobutikerna som har haft en ökning på mer än 50 procent.
Årets sommar har varit gynnsam för möbelbranschen. Enligt DHI för juli ökade försäljningen i möbelbutikerna med 25,7 procent i löpande priser och i juni var ökningen 10,9 procent.

Möbelkedjan Mio har dubbelt så stor anledning att glädja sig. I juni ökade kedjans försäljning med drygt 20 procent och juli var ännu bättre. Totalt ökade kedjan med drygt 50 procent under månaden och även räknat i jämförbara butiker ligger försäljningsökningen på 50 procent.

– Vi satte rätt erbjudanden och har haft en framgångsrik marknadsföring, både digitalt och i traditionella media, säger Björn Lindblad, vd för Miokedjan.

– Samtliga kategorier har vuxit och alla våra butiker har haft bra ökningar.

Björn Lindblad nämner sängar som en riktig vinnare, men också de stora dragarna som vardagsrum och matrum har ökat stort. Även glas och porslin liksom belysning har gått riktigt bra.

Även försäljningen via nätet har ökat stort, både i juni och juli.

– Det visar att det inte bara handlar om ett tidsfördriv att besöka butiker när vädret är dåligt. Utan att kunderna är intresserade av att förnya sina hem.

– Vi har haft rätt erbjudande och en bra kommunikation, förklarar Björn Lindblad framgången.

Och augusti ser ut att bli ännu en stor månad för kedjan.

– Tittar vi tillbaka har vi haft en tvåsiffrig ökning 27 månader av 30, och 42 månaders ökning i rad som helhet. Det är så man nästan måste nypa sig i armen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062