WeSC förbättrade under Q2
Andra kvartalet är det säsongsmässigt det sämsta för streetwearföretaget WeSC, men i år bedömer ledningen att det har gått förhållandevis bra.
WeSC skriver i rapporten att nyckeltalen under Q2 förbättrats trots att andra kvartalet säsongsmässigt är årets svagaste kvartal.
Mindre tapp
Nettoomsättningen april till juni uppgick till 16,6 miljoner kronor, att jämföra med 31,1 miljoner förra året, men då ingick som nämnts inte hörlurarna.
Rörelseresultatet uppgick till -14,8 miljoner under Q2 2015, att jämföra med -16,3 miljoner förra året.
Ökad försäljning
Bolaget skriver att försäljningen i såväl egna- som distributörsdrivna butiker ökade under det första halvåret. De svenska butikerna ökade sin försäljning med ca 20 procent jämfört med föregående år och även de distributörsdrivna butikerna hade en positiv försäljningsutveckling.
Man poängterar även att genomförsäljningen av vårkollektionen har varit stark och att detta har lett till att omgåendeförsäljningen till befintliga kunder ökat med 70 procent jämfört med föregående år.
Bättre bruttomarginal
Bruttomarginalen förbättrades under kvartalet till 39,0 procent (35,0).
Bolaget framhåller att bruttomarginalen har förbättrats kontinuerligt under året och detta förväntas fortsätta under 2016.
Företaget skriver att det negativa resultatet under det andra kvartalet till största del beror på säsongsvariationer och framhåller att försäljningen i jämförelse med föregående år har påverkats av nu stängda, olönsamma butiker (5 miljoner kronor) och den utlicenserade hörlursverksamheten (15 miljoner kronor).
Lägre kostnader
"Kostnaderna har sänkts med 18 miljoner kronor under första halvåret jämfört med föregående år och kostnaderna på helårsbasis beräknas understiga 70 miljoner kronor vilket motsvarar en sänkning med 70 miljoner jämfört med 2013 för jämförbara enheter." skriver WeSC.
Vidare framhåller man att den amerikanska verksamheten som gjort dåligt resultat trots försäljningsökningar nu ska slimma sina kostnader.
Bolaget bedömer att helåret 2015 kan ge ett plusresultat och att tillväxt- och resultatmål kan nås under 2016, enligt vd Johan Heijbel .