Glimtar från Modeveckan
I rekordvarmt sensommarväder avhölls andra dagen av Stockholms modevecka. Här fanns både väletablerade svenska märken och nykomlingar att beskåda för press, såväl inhemsk som internationell, och inköpare.
För Cheap Mondays var miljön helt annat, och ruffare, precis som det brukar vara. Den här gången bussades presskåren ut strax väster om stan till en hangar som där stora uppblåsbara svampar i milda färger bildade fonden för visningen.
Bukowski samarbetar
Svenska sko- och lädervarumärket ATP var en av utställarna på Bukowskis, som samarbetar med modeveckan. Jonas Clason and Maj-La Pizzelli träffades från början när de jobbade hos jeansmärket Gul & Blå. Tillsammans har de yrkesbakgrund hos flera etablerade svenska modemärken.
Sedan 2010 driver de egen business under varumärket ATP med lädervaror och skor. De gör formgivningen i Sverige, tillverkar i Italien och presenterade nu under modeveckan smakfullt hos auktionsfirman tillsammans med gröna växter.
Talangfull världsmedborgare
Unga stjärnskottet Giorgi Rostiashvili avslutade andra dagen på tredagarsarrangemanget med sin premiär på catwalken. Han vann 2013 Designers’ Nest - utmärkelsen på modeveckan i Köpenhamn. I år blev fick han stipendium från H&M och Elle som en designer att hålla ögonen på.
Giorgi Rostiashvili kom till Sverige som 17-åring och har växt upp i Georgien, Cypern, Grekland och Ryssland, något som han säger inspirerar i formgivningsarbetet.
Han är 31 år, grundade sitt eget märke 2014 under studietiden på designskola i Köpenhamn och har sin bas i Stockholm.
Större betydelse
Modeveckan är inte bara ett arrangemang för den inre kretsen. Den får allt mer uppmärksamhet utanför de egna cirklarna. Att innovations- och näringsministern Mikael Damberg var på plats och invigde är ett tecken på detta. Fler exempel: Idag ägnar Svenska dagbladet sin ledarsida åt ”Affären bakom modeundret” där man betonar att inte bara talang och skaparförmåga bygger modeframgångar, utan också hårda faktorer som tillgång på pengar och god logistik.
Svenskt märke visar i Stockholm
På ett branschmingel träffade Dagens handel Stefan Engström , en av grundarna till Peak Performance, idag global varumärkeschef på J Lindeberg, ett märke som också i år visade under i veckan.
– J Lindeberg är ett svenskt märke det är klart vi ska vara med på modeveckan. Inte bara av princip, utan också för att det faktiskt spelar roll för oss affärsmässigt, sade Stefan Engström till Dagens handel.
Avslutning ikväll
Tredagarsarrangemanget Fashion week Stockholms officiella schema innehåller totalt 30-talet programpunkter, de flesta visningar men också fashion talks installationer och pressevent.
Ikväll avslutas årets augustiupplaga med den publika shoppingkvällen, Fashion nights. Här blir det höjd modetemperatur och extra alånga öppet tider i butikerna i och kring bland annat Biblioteksstan, på Mood Stockholm och Sturegallerian.