23948sdkhjf

Mekonomen förbättrade resultat

Mekonomen Group redovisar ett bra första halvår 2015. Intäkterna ökade med 9 procent, och rörelseresultatet ökade med 10 procent.
De olika koncernbolagen i Mekonomen Group, MECA, Mekonomen Nordic och Sørensen og Balchen hade ett starkare rörelseresultat jämfört med föregående år.

För det första halvåret ökade intäkterna med 9 procent till 2 909 (2 677) miljoner kronor och rörelseresultatet ökade med 10 procent till 339 (309) miljoner kronor.

Koncernchefen Magnus Johansson skriver att marknaden har varit något starkare än föregående år och att företaget räknar med en stabil marknadsutveckling under resten av 2015.

MECA:s exportaffär till Danmark samt valutaeffekter bedöms dock ha en negativ påverkan på resultatet i det tredje kvartalet.

Rekordresultat i Q2
Koncernens intäkter under det andra kvartalet 2015 ökade med 10 procent till 1 527 (1 387) miljoner kronor och rörelseresultatet ökade med 8 procent till 197 (182) miljoner kronor jämfört med samma period 2014.
Rörelseresultatet är det hittills högsta för ett enskilt kvartal.
I Mekonomen Nordic ökade rörelseresultatet med 20 procent till 124 (104) miljoner kronor.
Däremot har MECA:s exportaffär till Danmark tyngt resultatet i det andra kvartalet.

God tillväxt
Tillväxten under det andra kvartalet var 13 procent i MECA, 9 procent i Mekonomen Nordic och 7 procent i Sørensen og Balchen.
Försäljningen till Mekonomens anslutna verkstäder var stark med en tillväxt på 15 procent under kvartalet och försäljningen av det egna varumärke ProMeister som utgjorde cirka 12 procent av reservdelsförsäljningen i koncernen ökade rejält.

E-handelssatsning

Magnus Johansson tillträdde som VD den 15 juni. Han skriver i pressmeddelandet att han ser med tillförsikt fram emot att få bygga vidare på och vidareutveckla Mekonomen Groups starka position.
Fokus på kostnadseffektivitet och kombinerat med investeringar i infrastruktur och organisation står på programmet. Koncernsynergier ska realiseras.
En ny koncerngemensam e-handelsplattform för B2B och B2C ska skapas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063