23948sdkhjf

Med internationellt sikte på fyrbenta kelgrisar

Med en supernischad produkt är siktet direkt inställt på export. Målgruppen är välbeställda, urbanister världen över. Stockholm är testmarknad. Och produkten då? Jo, hundmat i lyxförpackning.
Det finns två grundpelare i Magnus Rosengrens hundmatskoncept. En medelklass som föder allt färre barn allt senare. Och hunden, främst den lilla knähunden.

– Hundens status blir alltmer jämställd med människans. I många fall ligger den i närheten av ett barn, säger han prompt utan att hymla.

Och på samma sätt som dessa mattar och hussar tränar, sköter om sig och är bestämda med vad de lägger på sin tallrik. månar de som sina fyrbenta älsklingar.

– Först kom debatten om rökning, sedan om fett och socker. Snart kommer turen till hundmat, säger Magnus Rosengren och talar om hundmat som både kan innehålla slaktavfall och ”till och med sågspån”.

Till detta är Wonderboo en kontrast: lufttorkat färskfoder i smakernas svensk oxe eller en lighmåltid. Grunden är portioner för små hundar, upp till 10 kilo.

Flera kanaler

Företagets säljkanaler är flera. Nätet ska ge merparten av försäljningen. Här kan man beställa prenumerationer som leveras hem till dörren.

Märkets målgrupp är redan idag storhandlare på nätet.

­-– Samtidigt säljs mindre än två procent av all hundmat över nätet, konstaterar Magnus Rosengren som i takt med att innehavet av hundar väntas stiga brant ser en lukrativ business.

– Här är en bransch med möjligheter till enorma marginaler, säger han och nämner siffran 60 procent.

Flaggskepssbutik och foodtruck

En annan kanal är restauranger i det övre segmentet, med uteservering. När husse och matte beställer in något gott, ska hunden också få.

Ytterligare en annan är flaggskeppsbutiken vid Norrmalmstorg i Stocholm. Den förbipasserande som inte är bekant med varumärket kan i hastigheten tro att det handlar om en butik för fine food, kanske fina teer eller choklad. Eller kanske en smyckesbutik där de färgglada askarna är färgklickar i en annars avskalad miljö med gallerikänsla.

Butiken bygger varumärket och butiken blir en kvalitetsgarant för den som köper på nätet.

Foodtruck på promenaden

– Vi kommer att ha efterfrågan ute i landet också. Men där öppnar vi inga butiker, där koncentrerar vi oss på e-handel, säger Magnus Rosengren.

Under sommaren har också en liten food truck synts runt om vid populära hundpromenadstråk i centrala Stockholm. Att maten kommer portionsförpackad, där locket i den stiliga asken kan vikas upp och både användas som mat- och vattenskål passar förstås bra i sammanhanget.

Balettblå och babyrosa

Produktutveckling pågår. Framöver kommer foder anpassat för valpar (i balettblå och babyrosa askar), fler fiskprodukter och portioner som mättar också större hundar.

Den kund som bor i Stockholms innerstad kan kan få maten levererad inom en timme, med nystartade cykelbudsfirman Urb-it.

Paris och Milano i höst

Stockholm och Sverige är bara början.

– Sverige är en bra testmarknad. Vi är snabba att ta till oss nyheter. Och gör man bort sig här kostar det inte så mycket, säger Magnus Rosengren.

I och med att produkten är godkänd av Jordbruksverket är det heller inget problem att exportera till resten av EU.

Sajten finns idag på svenska och engelska. Engelsmän kan under hösten handla från sajten, från märkets varuhusplacerade Londonbutik och hos food trucken.

Barcelona, Milano och Paris står näst i tur. Och snabbt ska det gå.

– Vi hoppas kunna vara på plats där i december i år, säger Magnus Rosengren.

Finansieringen för Europaexpansionen finns redan på plats. Nu är Magnus Rosengren ute för att vigga kapital till nästa steg, Usa.

– Redan nästa år i ska vi finnas i New York och på amerikanska västkusten, hoppas han.

Ambassadörer och herrelösa hundar

Magnus Rosengren delar sin tid mellan hundmaten och sitt managementkonsultföretag. Han har tidigare arbetat med logistik för företagsprenumerationer:

– Prenumeration av hudmat är faktiskt inte så annorlunda, säger Magnus Rosengren.

Tidigare har han vart inne telekombranschen och har haft en reklamfirma. Så på Wonderboo kommer det också att byggas varumärke med hjälp av sociala medier och fester.

Premiärfesten i Stockholm lockade en del kända namn. Och så är det tänkt att fortsätta, med olika ambassadörer för märket. Marknadschef Carolina Gahn kommer lämpligen från Wesc, ett företag som är känt för att arbeta med sina ambassadörer.

Internationellt finns en trend att kändisar tar hand om herrelösa hundar. Sådant ska Wonderboo berätta om i bilder på Instagram. Framöver blir det också veterinärbloggar och insamlingar till behövande hundar i procent av försäljningen.

Ylva Åkesson

Mer läsning om intressanta butikskoncept hittar du i rykande färska utgåvan av Dagens handel på papper. Ute hos prenumeranterna från och med imorgon, onsdag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078