Det fäster för Würth
Würth group ökade sin försäljning med nästan 9 procent under första halvåret i år.
Nu har den finansiella rapporten för Würth Groups första halvår publicerats, en jättekoncern med mer än 400 företag i över 80 länder och en total försäljningsvolym på 10,13 miljarder euro.
Under årets första sex månader ökade Würth group sin försäljning med 8,7 procent.
I euro landade försäljningen på 5 459 miljoner euro.
– Würths positiva utveckling beror inte endast på den goda ekonomiska utvecklingen i relevanta områden av våra affärsverksamheter. Vi fokuserar även på att expandera framåtblickande affärsområden som e-handel, säger Robert Friedman , ordförande i den centrala verkställande styrelsen av Würth Group.
Efter sex månader har rörelseresultatet nått samma nivå som föregående år. Denna stagnation förklaras i rapporten med med valutakursförluster i samband med uppskrivningen av den schweiziska francen samt investeringar i säljkåren.
Autonoma körsystem
Würth Group sysselsätter 30 686 säljrepresentanter, det är en ökning på ca 1 000 säljrepresentanter jämfört med föregående år.
Nu i sommar förvärvade Würth 100 procent av aktierna i amerikanska Northern Safety. Northern Safety specialiserar sig på försäljning av personlig skyddsutrustning och levererar huvudsakligen till industrier.
Man har också gått in med ägande i tyska Paravan som specialiserar sig på anpassning av fordon för personer med fysiska funktionshinder och konceptet drive-by-wire. För Würth innebär det framtida samarbetet samt Paravans teknik stora möjligheter på den globala marknaden för fullt autonoma körsystem.
Würth Group förväntar sig en försäljningstillväxt på 4 - 6 procent och en ”måttlig utveckling av rörelseresultatet” under den andra hälften av år 2015.
Produkter för handel och byggvaruhus
Würth Groups kärnverksamhet är handel med monterings- och fästmaterial.
I kärnverksamheten, Würth Line, omfattar produktsortimentet för handel och industri över 100 000 produkter: från skruvar, skruvtillbehör och förankringar till verktyg, kemisk-tekniska produkter och personlig skyddsutrustning.
Würth Groups koncernföretag, som antingen är verksamma i affärsområden med anknytning till kärnverksamheten eller i diversifierade affärsområden, kompletterar utbudet genom att saluföra produkter för byggvaruhus, material för elinstallationer och elektroniska komponenter som kretskort samt finansiella tjänster.