23948sdkhjf

Det fäster för Würth

Würth group ökade sin försäljning med nästan 9 procent under första halvåret i år.
Svenska Würth, beskriver sig som en kombination av ett logistikföretag, ett serviceföretag och ett säljbolag. Från Umeå i norr till Malmö i söder finns också ett nät av Würths yrkesbutiker.

Nu har den finansiella rapporten för Würth Groups första halvår publicerats, en jättekoncern med mer än 400 företag i över 80 länder och en total försäljningsvolym på 10,13 miljarder euro.

Under årets första sex månader ökade Würth group sin försäljning med 8,7 procent.

I euro landade försäljningen på 5 459 miljoner euro.

– Würths positiva utveckling beror inte endast på den goda ekonomiska utvecklingen i relevanta områden av våra affärsverksamheter. Vi fokuserar även på att expandera framåtblickande affärsområden som e-handel, säger Robert Friedman , ordförande i den centrala verkställande styrelsen av Würth Group.

Efter sex månader har rörelseresultatet nått samma nivå som föregående år. Denna stagnation förklaras i rapporten med med valutakursförluster i samband med uppskrivningen av den schweiziska francen samt investeringar i säljkåren.

Autonoma körsystem

Würth Group sysselsätter 30 686 säljrepresentanter, det är en ökning på ca 1 000 säljrepresentanter jämfört med föregående år.

Nu i sommar förvärvade Würth 100 procent av aktierna i amerikanska Northern Safety. Northern Safety specialiserar sig på försäljning av personlig skyddsutrustning och levererar huvudsakligen till industrier.

Man har också gått in med ägande i tyska Paravan som specialiserar sig på anpassning av fordon för personer med fysiska funktionshinder och konceptet drive-by-wire. För Würth innebär det framtida samarbetet samt Paravans teknik stora möjligheter på den globala marknaden för fullt autonoma körsystem.

Würth Group förväntar sig en försäljningstillväxt på 4 - 6 procent och en ”måttlig utveckling av rörelseresultatet” under den andra hälften av år 2015.

Produkter för handel och byggvaruhus

Würth Groups kärnverksamhet är handel med monterings- och fästmaterial.

I kärnverksamheten, Würth Line, omfattar produktsortimentet för handel och industri över 100 000 produkter: från skruvar, skruvtillbehör och förankringar till verktyg, kemisk-tekniska produkter och personlig skyddsutrustning.

Würth Groups koncernföretag, som antingen är verksamma i affärsområden med anknytning till kärnverksamheten eller i diversifierade affärsområden, kompletterar utbudet genom att saluföra produkter för byggvaruhus, material för elinstallationer och elektroniska komponenter som kretskort samt finansiella tjänster.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064