23948sdkhjf

Hemtex tar mark med röda siffror

Hemtexkedjan tar mark men förlusten ökar. En sval försommar drog ner efterfrågan på utomhusvaror. Ledningen pekar ut en satsning på företagsförsäljning, ett nytt logistikavtal och ett effektiviseringsprogram som botemedel.
För årets andra kvartal hade Hemtexkedjan en försäljningstillväxt med 5 procent i jämförbara butiker. Motsvarande ökning förra året var 3 procent.

Men resultatet hamnade på rejält minus, nästan 31 miljoner kronor. Ungefär dubbelt så stor förlust som motsvarande period förra året.

I sina vd-ord fokuserar koncernchef Peder Larsson på försäljningstillväxten. Han lyfter speciellt fram att försäljningsutvecklingen i jämförbara butiker på kedjans alla tre marknader – Sverige, Finland och Estland – är positiv.

Minusresultatet då? Resultatet under perioden tyngs framför allt av en negativ värdeförändring på valutaterminskontrakten, konstaterar Peder Larsson och och skriver vidare att tidigare har resultatfluktuationer orsakade av valutakursförändringar varit små.

Värdeförändringen belastar emellertid detta kvartal med -8,4 miljoner kronor, och drar samtidigt ned bruttovinstmarginalen med -3,5 procentenheter. Under juli månad har dock hela den negativa värdeförändringen på valutaterminskontrakten återhämtats.

Svala sommaren minskar utesäljet

Det finns också andra orsaker. Försäljningen för det dukade bordet har minskat. Ledningen lyfter fram en sval försommar, som påverkat intresset för utomhusprodukter, som en orsak. Men Peder Larsson är också självkritisk och skriver ”- - - vi inte lyckats infria kundernas förväntningar på alternativa produkter”.

Övriga sortimentsområden visar dock alla en ökad försäljning.

Nytt logistikavtal

Nu har kedjan sjösatt ett intäkts- och effektiviseringsprogram.

Ett nytt logistikavtal och ”en effektivisering av hela supply chain” är delar i detta pussel. Här hoppas kedjan spara 7 miljoner kronor i kostnader på ett år.

Mer till företag och mer på nätet

Närmast i tid väntar en utökad satsning på företagsförsäljning.

– Vi ser ett växande behov av och intresse för inredning av arbetsplatser, säger Peder Larsson.

Han konstaterar vidare att ”e-handeln är ett annat område som fortsätter att utvecklas i snabb takt”. Under kvartalet uppgick den jämförbara försäljningsutvecklingen till 88 procent inom e-handeln.

Peder Larsson lyfter också fram kedjans utmärkelse i Retail awards, där Hemtex kundklubb fick priset som Årets kundklubb.

Hemtex andra kvartal, april – juni

miljoner kronor

Nettoomsättning: 238,7 (219,8)

Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker: 5 (3) procent.

Rörelseresultat: -30,8 (-15,0)

Resultat efter skatt: -32,3 (-16,9)

Hemtex januari – juni

miljoner kronor

Nettoomsättning: 461,6 (428,1)

Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker: 5 (3) procent.

Rörelseresultat: -58,2 (-39,9)

Resultatet efter skatt: -60,9 (-43,3)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062