Sportamore axar
Sportamore växlar upp sin tillväxttakt. Men det kostar att marknadsföra sig och skaffa nya kunder, så resultatet ligger fortsatt på minussidan.
– Det är tydligt att våra intensifierade marknadsföringssatsningar haft haft avsedd effekt. Idag återkommer 37 procent av vår totala kundbas redan inom 90 dagar efter föregående transaktion för att göra sitt nästa köp, säger vd Johan Ryding i en kommentar.
Det segmentet som kallas ”övriga Norden” är nu en tredjedel av försäljningen.
Kostar att växa
Det sammanlagda resultatet för bolaget hamnar på rött: - 11 miljoner kronor, Motsvarande siffra för samma period föregående år var 0,4 miljoner kronor. Vd förklarar så här:
– Resultatförsämringen reflekterar kalkylerade och substantiella fortsatta satsningar på anskaffning av nya kunder i samtliga marknader.
Affärstidningen Dagens industri är inte lika positiv: "Brakförlust" är rubriken på texten kring sportbolagets rapport.
Fulla av tillförsikt
Tongångarna framöver är ljusa. Några citat från rapporten ”väl fungerande kundanskaffningsmodell i samtliga nordiska marknader”, ”väl positionerade för fortsatt tillväxt”, ”stark finansiell position” och ”en organisation vars kapacitet och effektivitet utgör en bra plattform för vidare tillväxtorienterade satsningar”.
Vd flaggar för att jakten på kunder i övriga Norden, kommer att få kosta och därmed kan komma att belasta resultatet under resten av året.
Sportamore 1 april - 30 juni
Nettoomsättning: 131,5 (87,0) miljoner kronor.
Försäljningstillväxten under perioden var 51% (24%)
Rörelseresultat: -11,0 (+0,4) miljoner kronor
Sportamore 1 januari - 30 juni
Nettoomsättning: 235,2 (167,7) miljoner kronor
Försäljningstillväxten under perioden var 40% (39%).
Rörelseresultat: -27,5 (-1,0) miljoner kronor