Qliro group växer med eget mode och betaltjänster
Nu har nätmodehandlaren Nelly seglat upp och blivit Qliro-gruppens största bolag. Qliros egen betallösning växer snabbt och blir ett allt viktigare verksamhetsområde för e-handelsaktören. Men andra kvartalet slutar ändå med minussiffror.
– Under det andra kvartalet 2015 fortsatte vi att genomföra vår tillväxtstrategi. De flesta av våra dotterbolag levererade god försäljningstillväxt samtidigt som utrullningen av Qliro financial services fortsatte i hög takt.
Qliro financial services lanserades under det fjärde kvartalet förra året och har på mindre än ett år hanterat över 1,5 miljoner kundorder samt hanterat affärsvolymer som överstiger 1 miljard kronor. Under kvartalet fortsatte utrullningen av betallösningen i Finland där alla koncernens sajter nu har Qliro som betalningsalternativ.
– Vidare är den externa efterfrågan hög och anslutningen av externa kunder och samarbeten med plattformsleverantörer har fortsatt. Vi ansökte om tillstånd att bli kreditmarknadsbolag tidigare under året och i samband med att vi erhåller tillståndet kommer det att skapa intressanta förutsättningar för lansering av nya initiativ och lansering av betallösningen på ytterligare marknader, säger Paul Fischbein.
Nelly växer med eget mode
Nu under våren har Nelly tagit steget upp till att bli gruppens största bolag, räknat i omsättning. Ledningen konstaterar att fokuset på nordiska marknaderna har givit positiva effekter; tillväxten i Norden var cirka 25 procent där just Sverigeförsäljningen var drivande.
Det är med egna varumärken som Nelly främst vill växa. Och försäljningen av produkter under egna varumärken har också accelererat och uppgick till 35 procent av Nellys omsättning under det andra kvartalet.
Valutaeffekter har haft negativ inverkan på Nellys resultat men exklusive det syns en underliggande resultatförbättring jämfört med föregående år, skriver Paul Fischbein.
En nordisk marknadsplats
Paul Fischbein konstaterar vidare att utvecklingen av Cdon marketplace också är ”mycket positiv” och att arbetet med att omvandla verksamheten till en marknadsplats för e-handel i Norden fortsätter. Försäljningen som genererades till externa återförsäljare växte med 75 procentunder kvartalet.
– Den snabba transformeringen har varit positiv för Cdon:s resultat som förbättrats jämfört med föregående år, menar Paul Fischbein.
Leklagret klart till julhandeln
Tretti har under flera kvartal i rad uppvisat stabil och hög tillväxt: 17 procent under det andra kvartalet, tillsammans med positivt resultat. Flytten av Trettis kontor och den nya organisationen har redan börjat ge resultat.
Lekmer har under kvartalet fokuserat på att sätta det nya högautomatiserade lagret i drift. Det är viktigt att det är helt intrimmat innan det fjärde kvartalet – med den viktiga julförsäljningen. Trots driftsättningen uppgick tillväxten till 22 procent under det andra kvartalet.
Gymgrossisten uppvisade en tillväxt om 5 procent, det var lägre tillväxt än förväntat. Den lägre tillväxten i kombination med att inköpsvalutor stärkts mot den svenska kronan har kortsiktigt påverkat bruttomarginalen och rörelseresultatet negativt, konstaterar ledningen.
QLIRO GROUP I SIFFROR
Andra kvartalet april-juni
Nettoomsättning: 1 175,4 (1 091,0) miljoner kronor
Rörelseresultat från den nuvarande operativa verksamheten: -3,7 (-0,5) miljoner kronor
Rörelseresultat inklusive Qliro financial services och avyttrade rörelser och engångsposter : -15,3 (35,0) miljoner kronor
Resultat efter skatt: -10,8 (21,2) miljoner kronor
Första halvåret januari-juni
Nettoomsättning: 2 371,9 (2 196,0) miljoner kronor
Rörelseresultat från den nuvarande operativa verksamhet: -5,0 (-1,0) miljoner kronor.
Rörelseresultat inklusive Qliro financial services och avyttrade rörelser och engångsposter: - 49,6 (35,0) miljoner kronor
Resultat efter skatt: -40,2 (17,1) miljoner kronor